Nieuwe routes bij Amtrak als reactie op Biden’s banen- en infrastructuurplan van $ 2 biljoen
Amtrak, het Amerikaanse spoorbedrijf voor reizigersverkeer, heeft een nieuw plan onthuld om het reizigersverkeer per spoor in de VS te verbeteren. Woensdag presenteerde het bedrijf de eerste schets van een voorstel dat de uitbreiding van het nationale spoorwegsysteem een vliegende start zou moeten geven. Het plan werd onthuld na de lancering van president Biden’s – ‘Mr. Amtrak’ – $ 2 biljoen banen- en infrastructuurvoorstel waarvan Amtrak alleen al voor de modernisering van de Northeast Corridor-lijn en enkele andere dringende projecten $ 80 miljard zou krijgen.
Die $ 80 miljard zou moeten worden gebruikt “om de reparatieachterstand van Amtrak aan te pakken; het moderniseren van de noordoostelijke corridor met veel treinverkeer; bestaande corridors verbeteren en nieuwe stedenparen verbinden; en subsidie- en leningprogramma’s verbeteren die de veiligheid, efficiëntie en elektrificatie van passagiers- en goederenverkeer per spoor ondersteunen.”
Bill Flynn, CEO van Amtrak, zei dat het plan van de president is “waar dit land op heeft gewacht. Amtrak moet de Northeast Corridor, ons nationale netwerk, herbouwen en verbeteren, en de service uitbreiden naar de rest van Amerika.” Naast zijn verklaring kwam Amtrak met een ‘Connects US’-kaart met bestaande lijnen en – voor de komende 15 jaar – voorstellen voor nieuwe lijnen en lijnverbeteringen in het programma ‘Our 2035 Vision’. Het voorstel zou 20 miljoen passagiers meer bedienen dan de 32 miljoen die Amtrak in 2019 bediende, aldus het bedrijf.
Volgens de factsheet van Amtrak hebben veel van de grootste en snelst groeiende stedelijke gebieden van het land met gemengde bevolkingsgroepen niet de treindienst die ze verdienen. Het bedrijf noemde steden als Houston, Atlanta en Cincinnati met diensten die “gewoonweg ontoereikend zijn met treinen die maar één keer per dag rijden en vaak midden in de nacht stoppen”. Andere steden, zoals Las Vegas, Nashville, Columbus en Phoenix, hebben helemaal geen Amtrak-treinen, zei het bedrijf.
“Met deze federale investering zal Amtrak banen creëren en de gelijkheid in steden, regio’s en het hele land verbeteren – en we zijn klaar om resultaten te boeken,” zei CEO Flynn. Het bedrijf verduidelijkte dat er aanzienlijke overheidsfinanciering nodig is om de nieuwe en verbeterde routes mogelijk te maken. Alle voorgestelde toevoegingen van diensten zouden een buy-in door staten of groepen staten vereisen om een langetermijnverbintenis aan te gaan om die operaties te financieren.
De vraag is nog wel of president Biden zijn gigantische infrastructuur- en banenplan ongeschonden naar de politieke eindstreep krijgt. Veel Republikeinen vinden het plan eenvoudigweg ‘te duur’ en hebben moeite met de verhoging van het vennootschapsbelastingstarief, waarmee het plan moet worden gefinancierd.
• Veel nieuwe en verbeterde routes bij Amtrak als reactie op Biden’s banen- en infrastructuurplan van $ 2 biljoen. Illustratie Amtrak.