NS-dienstregeling voor 2022 met een jaar verlengd door vertraagde levering ICNG-treinen
NS gaat de dienstregeling 2022 grotendeels ook in 2023 rijden. Het plan was om in 2023 vanuit Breda en Rotterdam over de HSL en via Amsterdam Zuid met de nieuwe ICNG-treinen naar Noord- en Oost-Nederland te gaan rijden. Dat wordt met minimaal een jaar uitgesteld, zo staat in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Belangrijkste reden: de levering van een deel van de benodigde snelle ICNG-treinen door Alstom duurt door de wereldwijde impact van corona langer dan gepland.
De eerste ICNG-treinen zijn inmiddels in Nederland en rijden nu testritten door het land. Als de testritten positief zijn, verwacht NS dat eind dit jaar de eerste reizigers kunnen instappen. Het aantal treinen is echter niet genoeg om de volledige dienstregeling in 2023 te kunnen aanpassen. NS verwacht dat dit op zijn vroegst in 2024 het geval zal zijn. De nieuwe treinen vervangen voor die tijd al wel de treinen die op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam, Amsterdam en tussen Den Haag en Eindhoven rijden.
NS neemt dit besluit nu Alstom, de Franse fabrikant van de trein, duidelijk heeft gemaakt dat de wereldwijde impact van corona grote invloed heeft op de doorlooptijd van het ontwikkelen, bouwen, testen en toelaten van de ICNG-treinen. Reisrestricties, quarantaine en vertraging bij toelevering van onderdelen uit verschillende delen van de wereld, vertragen de productie. Daarnaast zijn testritten in Duitsland tijdelijk stilgevallen na een ongeval van twee ICNG-testtreinen tijdens het sleeptransport naar het testcircuit in Duitsland.
“We nemen dit besluit met tegenzin, maar ook vanuit de overtuiging dat we de introductie van deze belangrijke treinen niet onder tijdsdruk willen doen,” zegt Jantina Woudstra, als directeur netwerkontwikkeling verantwoordelijk voor de dienstregeling bij NS. “Dat corona nu het ICNG-programma vertraagt is erg vervelend, maar geen reden om concessies te doen aan de kwaliteitseisen. We passen de dienstregeling aan zodra we er klaar voor zijn. Zo kunnen we een goede en voorspelbare dienstregeling bieden. Daar is de reiziger het meest bij gebaat.”
“Het rijden van een nieuwe trein, die nog nooit op het Nederlandse spoor heeft gereden, is altijd een spannend moment,” vult Roel Okhuijsen, directeur nieuw materieel bij NS, aan. “De ervaring leert dat er altijd kinderziektes zijn. Door uitvoerig te testen in het buitenland en op het Nederlandse spoor beperken we kinderziektes als de trein in de dienstregeling wordt opgenomen en daarmee dus overlast voor onze reizigers.”
NS neemt de komende jaren grote veranderingen en verbeteringen op in de dienstregeling. In 2022 gaan tussen Schiphol en Rotterdam, tussen Nijmegen en Schiphol en tussen Dordrecht en Rotterdam op doordeweekse dagen zes treinen per uur rijden. Vervolgens neemt NS de komende jaren gefaseerd de nieuwe, snelle ICNG in gebruik. Zodra het testprogramma succesvol is afgerond, worden de huidige treinen op de HSL (ICR met TRAXX-locomotief) stap voor stap vervangen door de ICNG. Eerst tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda en vervolgens op het traject tussen Den Haag en Eindhoven. Nadat dit is afgerond en de trein goed presteert, kan de snelheid op de HSL omhoog van 160 km/u naar 200 km/u. Zodra er voldoende treinen geleverd en succesvol getest zijn, kan de ICNG ook stap voor stap instromen op de andere lijnen: vanaf de HSL via Amsterdam Zuid over de Hanzelijn naar Groningen en Leeuwarden of via Amsterdam Zuid naar Amersfoort en Enschede.
Ook de geplande introductie van de Airport Sprinter wordt met een jaar vertraagd. De beoogde inzet van de nieuwe treinen vanaf de HSL naar Amsterdam Zuid en verder geeft weliswaar ruimte op het spoor om tussen Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam Centraal de Airport Sprinter te introduceren. Maar nu deze ruimte minimaal een jaar later beschikbaar komt, zal ook de Airport Sprinter minimaal een jaar later van start gaan.
- Zodra het ICNG-testprogramma met succes is afgerond, worden de huidige treinen op de HSL (ICR met TRAXX-locomotief) stap voor stap vervangen door de ICNG. Foto NS.