OV-expert Peter Meukens: “De trambus tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen is een onzalige gedachte”
Uiterlijk in 2023 wil Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters trambussen laten rijden tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen.
Dat maakte ze gisteren bekend. Volgens een nieuwe studie kunnen die de, in het kader van het Spartacusplan geplande, sneltram vervangen. Of er later alsnog een sneltram komt, is onzeker. De al jarenlang aanslepende twist over de tramlijn Hasselt-Maastricht heeft ook Hasselt-Maasmechelen ernstig vertraagd.
Volgens OV-expert Peter Meukens, lid van de beleidswerkgroep van de Vlaamse gebruikersvereniging TreinTramBus, die aan de basis stond van het oorspronkelijke Spartacusplan, is een trambus “een onzalige gedachte.” Meukens vreest, als de trambus er komt, “voor de doodsteek van Spartacus.”
Hij zet even de feiten op een rijtje (wat hij trouwens ook al deed in het decembernummer van Magazine Personenvervoer): “Bus 45 heeft minstens 55 minuten nodig voor een rit tussen Hasselt en Maasmechelen. Op de autosnelweg rijden een klassieke standaardbus en gelede bus tussen de 85 en de 90 km/uur. Dat moet ook wel want anders zouden die bij een inhaalverbod voor vrachtwagens een geweldige sliert vertraagde vrachtwagens achter zich hebben hangen. De sneltram moet de rit op 38 minuten afleggen. Hij rijdt buiten de stad 100 km/uur. Volgens de Tractebelstudie zal de trambus 4 minuten meer nodig hebben dan de tram – dus 42 minuten – maar zijn theoretische maximumsnelheid bedraagt nu 72 km/uur. Met een nieuwe generatie trambussen (“de techniek evolueert snel”, laten we aannemen dat die 80 km/uur gaan rijden) zou de rijtijd volgens Tractebel beperkt kunnen beperkt worden tot 39,5 minuten. Quod non.” Dat gaat dus niet lukken.
Nog dit, voegt Meukens hier nog aan toe: “Spartacus is een netwerkmodel. Het doel is dus niet enkel een verbinding tussen twee plaatsen, maar wel een verbinding tussen knooppunten die optimale aansluitingen toelaten. De trambus beantwoordt daar niet aan.”
“Op dit moment laat noch de motorisatie van een trambus noch de stabiliteit (slingerbewegingen) toe om op een snelweg voldoende snelheid te halen. Dat is ook niet onlogisch, aangezien een trambus een voertuig voor stedelijk HOV is en dus geen streekbus. Maar de minister… zij gaat gewoon door. Want zij wil koste wat het kost iets voor het Maasland doen, maar beseft niet dat ze daarvoor de verkeerde middelen gebruikt.”
- OV-expert Peter Meukens: “De trambus tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen is een onzalige gedachte.” Redactiefoto.