Parool: “Managers moeten gaten dienstregeling GVB vullen”
Na de personeelstekorten in de zorg, het onderwijs en de politie dient zich – volgens de Amsterdamse stadskrant Het Parool – het volgende probleem aan: het Amsterdamse GVB moet alle zeilen bijzetten om voldoende trambestuurders en -conducteurs te vinden om de dienstregeling draaiend te kunnen houden.
Sinds deze week wordt ook kantoorpersoneel regelmatig ingezet om gaten in de dienstroosters – vooral ontstaan door een sterke vergrijzing en daarmee verbonden verloop – in te vullen. Het GVB is op zoek naar honderd bestuurders en vijftig conducteurs. Alleen al voor de toekomstige uitbreiding van de Amstelveenlijn zijn veertig trambestuurders nodig.
Vrijdag maakte manager Ramon Rippens, normaal gesproken verantwoordelijk voor de hele tramdivisie van het GVB, zijn debuut als conducteur. Halverwege de dag, als hij er al drie keer heen en weer heeft opzitten op tram 17, treft hij het niet als juist op zijn tram het chipkaartsysteem niet functioneert. “Daar baal ik van,” zegt hij, als hij alle instappende reizigers moet vertellen dat ze mogen doorlopen zonder scannen. “Dit kost ons geld.”
Rippens draait de conducteursdiensten graag. “Maar het is ook pure noodzaak. We zitten allesbehalve ruim in onze mensen. Op ‘rode dagen’, als het heel druk is, kunnen we de tekorten net wegkrijgen door onze mensen te vragen langer te werken, maar overwerk houdt een keer op.”
Rippens: “Aan de ene kant vertrekken er mensen, terwijl we aan de andere kant moeite hebben om nieuw personeel te werven. Dat geldt voor het GVB, maar ook voor andere vervoerders: we eten allemaal uit dezelfde ruif.”
Een belangrijk deel van de nieuwe bestuurders komt van binnen het bedrijf: conducteurs die de ambitie hebben om zelf de tram in gang te kunnen zetten. Zij worden in zeven weken klaargestoomd voor de praktijk, terwijl de training normaal negen weken duurt. Daarmee lost het vervoerbedrijf een probleem op, terwijl het tegelijk druk legt op de poule van conducteurs, die soms dus ook zorgwekkend klein is.
- Parool: “Managers moeten gaten dienstregeling GVB vullen.”