Plan B: gaan reizigers van en naar Schiphol ook een ‘diabolo-toeslag’ betalen vanaf 2036?
Worden alle reizigers (met auto, trein, metro en bus) naar en van Schiphol straks opgezadeld met een toeslag van 2.00 euro? Reizigers naar de Brusselse luchthaven kennen al een diabolische en uitermate klantonvriendelijke ‘Diabolotoeslag’ van 5,50 euro wanneer ze naar en van de luchthaven treinen. Dit dankzij de PPP-constructie voor de aanleg van een station op BRU Airport met internationale allure. Tot 2045 geldt dit tarief bovenop de kosten van het treinkaartje voor treinreizigers van en naar Brussels Airport.
Komt het Rijk in Nederland niet met de 1,5 miljard euro financiering voor het doortrekken van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn, dan kon dat weleens een realistisch scenario worden – zij het met een lagere prijs. Iedereen die met auto, trein, metro of bus van en naar luchthaven Schiphol reist moet straks in de beurs tasten om een toeslag van 2,00 euro te betalen. Dat is tenminste het plan B dat een alliantie van overheden en bedrijven heeft bedacht. De toeslag zou moeten ingaan vanaf het moment dat de metrolijn naar Schiphol verlengd is, volgens planning in 2036.
Wie zitten er in die ‘Nationale Alliantie’? De regionale Vervoerregio Amsterdam, de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol. Het Nationaal Groeifonds bleek in april een bedrag van 1,5 miljard te hebben gereserveerd voor een van de sleutelprojecten om de bereikbaarheid van de luchthaven te verhogen: het doortrekken van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn. Maar dat was wel met als voorwaarde dat het Rijk voor 9 januari voor nog eens 1,5 miljard euro zou zorgen.
Nu schrijft de verantwoordelijke Amsterdamse wethouder Egbert de Vries (Vervoer) in een brief aan de regioraad van de Vervoerregio Amsterdam dat de alliantie niet verwacht dat er voor 9 januari zicht is op dat geld vanuit het Rijk, “gezien de demissionaire status van het kabinet en de nog voortdurende vorming van een nieuw kabinet”.
Vandaar plan B, de Tijdelijke Bereikbaarheidstoeslag Knooppunt Schiphol (TBKS). De alliantie beredeneert dat alle reizigers van en naar knooppunt Schiphol ervan profiteren als de Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar de luchthaven, omdat het “meer ruimte creëert in de trein, op het spoor, in de bus en op de weg rondom Schiphol”. Het gaat daarbij alleen om reizigers die Schiphol als begin- of eindhalte gebruiken, niet om de overstappers. Voor werknemers wordt een toeslag van 0,25 eurocent voorgesteld. De heffing kan weer worden opgeheven zodra het nodige bedrag is opgehaald. Maar De Vries benadrukt ook in de brief dat het nog niet zeker is dat de toeslag er gaat komen. “Als er alsnog geld vanuit het Rijk komt, dan kunnen we afzien van plan B.”
- Plan B: gaan reizigers van en naar Schiphol ook een ‘diabolo-toeslag’ betalen vanaf 2036 voor de verlenging van de Noord/Zuidlijn? Redactiefoto.