Rechtbank vernietigt natuurvergunning Schiphol, luchthaven in beroep, gevolgen onduidelijk
De natuurvergunning van Schiphol wordt vernietigd. Dat heeft de rechtbank in Den Haag bepaald in een zaak die was aangespannen door milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB). De praktische gevolgen van de uitspraak zijn echter nog onduidelijk, aldus Transport Online. Het betekent niet dat er per direct minder vliegtuigen vertrekken en aankomen op Schiphol, meldt de luchthaven, die in hoger beroep gaat tegen de uitspraak.
Demissionair staatssecretaris Rummenie (Natuur) schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het geheel of gedeeltelijk stilleggen van Schiphol “in proportionaliteit afgewogen moet worden in verhouding met de daarmee te dienen belangen”. Zo wijst hij op de status van Schiphol “als een luchthaven van (inter)nationale betekenis”. Hij zegt de Kamer zo spoedig mogelijk te informeren over wat de volgende stap is.
Johan Vollenbroek, voorzitter van MOB, zegt te overwegen een handhavingsverzoek in te dienen, mocht blijken dat Schiphol blijft vliegen zonder vergunning. Hij zegt de reactie van het kabinet af te willen wachten. De vergunning werd in 2023 verleend, nadat Schiphol jarenlang illegaal stikstof had uitgestoten.
Vorig jaar november betoogde MOB bij de rechter dat de onderbouwing voor die vergunning rammelt. Zo zei de milieuorganisatie dat niet alle regels en procedures goed zijn gevolgd. Volgens de rechtbank is de vergunning inderdaad niet “zorgvuldig voorbereid en voldoende gemotiveerd”. Daarom kan de natuurvergunning niet in stand blijven en wordt die vernietigd, stelt de rechtbank.
Volgens MOB heeft de luchthaven rechten voor 300.000 vluchten per jaar, terwijl de vergunning geldt voor 500.000 vluchten. Alle partijen zijn het erover eens dat Schiphol daar eigenlijk geen recht op heeft. Het verschil moet dus gecompenseerd worden. Dat deed Schiphol onder meer door extern salderen: het opkopen van stikstofruimte, zoals Schiphol bijvoorbeeld deed bij negen boerenbedrijven. Daar is de rechtbank kritisch over. De minister had bij het verlenen van de vergunning beter moeten onderbouwen dat de opgekochte stikstofrechten niet nodig zijn voor natuurherstel. Ook is onvoldoende onderzocht wat de gevolgen zijn van de toegenomen geluidsbelasting voor diersoorten in de natuurgebieden.
- Rechtbank vernietigt natuurvergunning Schiphol, luchthaven in beroep, gevolgen onduidelijk. Redactiefoto.