Schone treinen in Friesland en Groningen – maar wanneer en hoe?

Schone treinen in Friesland en Groningen – maar wanneer en hoe?

Volgens gedeputeerde Johannes Kramer is het niet zeker dat al in 2025 schone regionale treinen in Friesland en Groningen rijden. Vraagteken is ook de manier waarop die treinen schoon – dus zonder CO2-uitstoot – gaan rijden. De beide provincies hebben elk een andere voorkeur.

Van Provinciale Staten heeft Kramer de opdracht gekregen om 2025 te halen. Technisch lijkt het haalbaar, door treinen uit te rusten met batterijen, laadstations te bouwen en op het traject Leeuwarden-Groningen stukken bovenleiding aan te leggen. Maar er zijn veel onzekerheden.

De financiering is bijvoorbeeld een van die onzekerheden, hield hij woensdagavond Provinciale Staten voor, aldus de LC. Voor de Friese lijnen is in ieder geval een investering van 38 tot 66 miljoen euro nodig. Daarvoor is ook geld nodig van de landelijke overheid. Bovendien zijn er meerdere partijen bij betrokken, waaronder spoorbeheerder ProRail en vervoerder Arriva.

Een complicatie is ook nog dat Friesland en Groningen niet op dezelfde lijn zitten voor de verbinding tussen Leeuwarden en Groningen. Friesland koerst voorzichtig op treinen met batterijen, laadstations en bovenleidingen, Groningen kijkt vooral naar waterstoftreinen.

Later deze maand besluiten Provinciale Staten of ze op de huidige koers doorgaan. Arjen Jansons van adviesbureau RailEvent in Steenwijkerwold raadt Friesland aan op alle lijnen in te zetten op gedeeltelijke elektrificatie. Geen laadstations maar een bovenleiding, is zijn devies. Ook consumentenplatform Rocov-Fryslân heeft het liefst elektrificatie, aldus vice-voorzitter Watze Draijer.

  • Waterstof of batterijen en laadstations voor de regionale treinen in Friesland en Groningen?

Een reactie plaatsen

css.php