Solaris en Poznań University of Technology werken aan geavanceerd (rij)hulpsysteem
In samenwerking met de Technische Universiteit van Poznań ontwikkelt Solaris een geavanceerd hulpsysteem voor bestuurders van stadsbussen, vooral elektrische. In de afgelopen weken werden tests uitgevoerd voor het gemeentelijk stadion in Poznań, waardoor de elektrische bus de bestuurder precies kan laten zien hoe de pantograaf onder een laadstation moet worden geplaatst.
Het systeem, dat gezamenlijk door ingenieurs van Solaris en van de Technische Universiteit van Poznań is ontworpen, zal de uitvoering van eenvoudige en complexe manoeuvres, zoals vooruit en achteruit rijden of parkeren, vergemakkelijken, maar het is ook een onschatbare ondersteuning bij het uitvoeren van precieze bewegingen, voor bijvoorbeeld het plaatsen van de stroomafnemer op het laadstation, wat een uitdaging kan zijn bij gelede voertuigen. Het doel van het project is om de veiligheid van passagiers en bestuurders van bussen in het stadsverkeer te verbeteren. Bovendien zal het operatoren helpen bij manoeuvres op het terrein van het busdepot. Het nieuwe systeem zorgt ook voor een optimaal energieverbruik van de voertuigen.
In de afgelopen weken hebben de auteurs van het project ADAS (Advanced Driver Assistance System) uitgebreide tests uitgevoerd. De tests maakten het mogelijk om het rijhulpsysteem in de Solaris-bus te optimaliseren. Voor onderzoeksdoeleinden heeft de Solaris R & D-afdeling een mobiele laadmast voor stroomafnemers ontworpen en geïnstalleerd op het plein voor het stadion. Het bedrijf leverde ook een bus met het systeem ontworpen en geleverd door de Technische Universiteit van Poznań. Dankzij het geavanceerde apparaat is de bus in staat een laadmast te herkennen, en bijgevolg kan hij de bestuurder precies laten zien waar hij de stroomafnemer onder het laadstation moet plaatsen.
Het geteste systeem is uiteindelijk bedoeld voor elektrische voertuigen. Het project “Geavanceerd rijhulpsysteem voor precieze manoeuvres van niet-gelede en gelede stadsbussen” (projectafkorting ADAS) wordt gesubsidieerd door het Operationeel Programma Smart Growth 2014-2020, medegefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).
- Solaris en Poznań University of Technology werken aan een geavanceerd rijhulpsysteem.