Spoortunnel in Antwerpen negen dagen dicht
De Kennedyspoortunnel in Antwerpen is negen dagen gesloten. Infrastructuurbeheerder Infrabel werkt voort aan de renovatie van de 1,6 km lange tunnel. De treinen richting Gent en verder rijden via andere routes. In 2013 begon Infrabel met de gefaseerde renovatie van de ruim vijftig jaar oude spoortunnel onder de Schelde. Op 1 februari 1970 reed de eerste passagierstrein erdoor.
“We passen het veiligheidsniveau aan de geldende strenge tunnelnormen aan. Met onder meer brandwerende panelen, noodverlichting, afvoer van rook en warmte en een branddetectiesysteem. Bij de tunnelingang op Linkeroever bouwden we een evacuatieplatform met trappen en toegangsweg en op de rechteroever een twintig meter diepe evacuatiekoker. De bouw van deze schacht was een technisch hoogstandje en kostte twee miljoen euro. Bij een calamiteit in de tunnel kunnen we nu de reizigers snel evacueren”, legt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken uit.
De ingewikkelde renovatie duurt tot 2023 en zal dan circa 45 miljoen euro hebben gekost. “Met de NMBS en de operatoren in het goederenverkeer spreken we de tijdstippen af dat er geen treinen rijden. Dan kunnen we efficiënter en veiliger werken. Tot nog toe werkten we alleen tijdens een aantal weekenden. De krokusvakantie bood de kans om tien dagen achter elkaar te werken en zo een belangrijke sprong voorwaarts in onze planning maken”, zegt Baeken.
Op de takenlijst staan de vernieuwing en verbreding van de dienstpaden (3,5 km) in de tunnel, de installatie van een rooster in de ventilatieschacht en de verbreding van de vijf nooduitgangen tussen de treintunnel- en autokoker richting Gent. Dankzij de medewerking van het Agentschap Wegen en Verkeer wordt een rijstrook in de tunnel afgesloten zodat veilig kan worden gewerkt.
Voor de aangepaste dienstregeling verwijst de NMBS naar nmbs.be en haar app die overigens die niet altijd de correctie info verstrekt. Wie geen internet of slimme telefoon heeft, wordt door de NMBS al jaren aan haar/zijn lot overgelaten. Een handige folder met de aangepaste dienstregeling en toelichting over de werkzaamheden hoeft niet duur te zijn. (HWr)
- Technici installeren brandwerende panelen in de ruim vijftig jaar oude spoortunnel onder de Schelde in Antwerpen. Foto Infrabel.