Treinverkeer rond Brussel loopt sinds vanochtend opnieuw normaal
De Belgische spoorwegen (NMBS) “bedankt haar reizigers uitdrukkelijk voor hun flexibiliteit en het begrip dat ze de afgelopen maand hebben getoond tijdens de moderniseringswerken aan het seininrichtingssysteem ter hoogte van Brussel-Zuid, waardoor het treinaanbod in de Noord-Zuidverbinding werd beperkt.”
NMBS is ook bijzonder erkentelijk voor de inspanningen van haar eigen teams, die samen met de collega’s van Infrabel het treinverkeer in deze moeilijke periode in goede banen hebben geleid. Vanaf vanochtend is het normale vervoersplan van NMBS opnieuw van toepassing. Het treinverkeer zal op werkdagen tijdens de spits dus volledig zijn hersteld.
Van 14 oktober tot en met 11 november verwezenlijkte infrastructuurbeheerder Infrabel de laatste fase van de moderniseringswerken in de Noord-Zuidverbinding die met name steunt op de volledige informatisering van de systemen om het treinverkeer te beheren. Deze werken dwongen NMBS om haar aanbod van en naar Brussel gedurende deze periode te beperken, en dat zowel ’s ochtends als ’s avonds tijdens de piekuren als tijdens de twee verlengde weekends van 1-3 en 9-11 november. Buiten de piekuren verliep het treinverkeer op werkdagen normaal.
Het alternatieve vervoersplan dat door NMBS en Infrabel gezamenlijk werd opgesteld, en waarbij deels werd gerekend op intermodale oplossingen in samenwerking met MIVB, heeft goed gefunctioneerd. De betrokken reizigers werden ruim op voorhand en in detail geïnformeerd over de te verwachten hinder. Om de reizigersstromen in goede banen te leiden en de reizigers zo goed mogelijk te informeren, zette NMBS zowel op werkdagen tijdens de piekuren als tijdens de beide verlengde weekends extra perron- en stationspersoneel en veiligheidsagenten van Securail in. Stewards werden ingezet in de stations waar een overstap op het MIVB-net werd aangeraden (Brussel-West en Merode).
Vanaf vanochtend verloopt het treinverkeer door de Noord-Zuidverbinding opnieuw volledig normaal. De ploegen van Infrabel blijven hier verder werken tot eind 2020, maar alleen ’s nachts en tijdens het weekend. Op die manier is er geen hinder voor het treinverkeer. De laatste werkzaamheden bestaan uit het demonteren van verschillende elementen (zoals de seinketen en kabels) die voortaan niet meer gebruikt worden. Daarnaast installeert de infrastructuurbeheerder ook he systeem dat permanent de snelheid van de treinen controleert (ETCS). De spooras Halle-Vilvoorde, waaronder ook de Noord-Zuidverbinding valt, zou tegen eind 2022 volledig uitgerust moeten zijn.
- Treinverkeer rond Brussel loopt sinds vanochtend opnieuw normaal.