Uber-CEO vloog naar Londen voor overleg terwijl chauffeurstekorten en 10% Uber-prijsverhoging taxi’s in de kaart spelen
Uber-CEO Dara Khosrowshahi vloog afgelopen week binnen 24 uur tussen Londen (Uber’s belangrijkste markt in Europa) en terug naar de VS om met Londen’s burgemeester Sadiq Khan te praten over de rechten en plichten van chauffeurs. Uber komt in de Britse hoofdstad maar liefst 20.000 chauffeurs tekort. In een recent interview met de New York Times zei de CEO dat Uber mogelijk nooit voldoende chauffeurs zou hebben.
Donderdag verhoogde de app de basisprijs in de Britse hoofdstad met 10%. Voor de belangrijkste luchthavens rond Londen (Heathrow, Gatwick, Stansted en Luton) bedraagt de prijsverhoging zelfs 25%. Hiermee wil Uber meer chauffeurs teruglokken naar de app, via flinke bonussen van meer dan 550 euro voor iedereen die een kandidaat-chauffeur aanbrengt en dat liefst voordat het kerstseizoen aanbreekt.
Tijdens zijn eerste internationale reis sinds het begin van de coronapandemie, lanceerde Khosrowshahi tevens een charmeoffensief voor Uber-chauffeurs en leden van de Britse GMB-vakbond. Khosrowshahi vertelde de Financial Times dat het niet duidelijk was waarom Uber een tekort aan chauffeurs had, waardoor sommige gebruikers geconfronteerd worden met lange wachttijden en fors hogere prijzen.
Maar hij zei dat het tekort “niet alleen een probleem in Londen was, maar een internationaal probleem” en dat het een prioriteit voor hem was om op te lossen. De lange wachttijden en chauffeurs die geboekte ritten weer afzeggen (vanwege ‘niet interessant’), doen automatisch het beruchte ‘surge pricing’-algoritme in werking treden waardoor ritten fors duurder worden. Uber-klanten stappen – niet alleen in Londen, maar ook bijvoorbeeld in New York – over op de ‘black cabs’ of de ‘yellow cabs’ die nu aanzienlijk goedkoper en betrouwbaarder blijken te zijn.
“De benzineprijzen zijn ongekend hoog en de bedrijfskosten zijn extreem hoog voor chauffeurs”, zegt James Farrar, een voormalig Uber-chauffeur die sindsdien de chauffeursvakbond Worker Info Exchange heeft opgericht. Hij zei dat het probleem was dat het bedrijf nog steeds “tarieven aanbiedt die de chauffeur niet bereid is te accepteren” om zijn marktaandeel te behouden tegen de felle concurrentie. Khosrowshahi hield stug vol dat Uber “hetzelfde aantal chauffeurs heeft als vóór de pandemie in 2019”, maar dat er een piek in de vraag was toen het VK uit de pandemie kwam. “De vraag stijgt normaal gesproken met 10 tot 15 procent per jaar, maar groeit veel sneller na de pandemie”, zei hij.
Uber zei dat de vraag in Londen met 20 procent is gestegen, tot 30 procent in Birmingham en Manchester en tot 40 procent in Nottingham. In de boeken van Uber staan 10.000 chauffeurs die de afgelopen tijd niet actief zijn geweest. Wellicht stapten ze over naar koeriersbedrijven of restaurantbezorgdiensten.
- Uber-CEO Dara Khosrowshahi vloog naar Londen voor overleg terwijl chauffeurstekorten en prijsverhogingen zijn app steeds onaantrekkelijker maken. Foto Uber.