Uitstel wordt afstel: metrostation Sixhaven in Amsterdam Noord komt er (voorlopig) niet
Het metrostation Sixhaven op de Noord-Zuidlijn (tegenover het Centraal Station aan de andere kant van het IJ) was al jaren ingepland en er was ruimte vrijgehouden, opdat de aanleg vlot en probleemloos zou kunnen verlopen. Maar Sixhaven komt er (voorlopig) niet. Belangrijkste oorzaak: de kosten zijn te hoog.
Kostte de aanleg van het station in 2017 nog 45 miljoen euro, nu schat het stadsbestuur dat de aanleg weleens 150 miljoen euro zou kunnen kosten. Deze verdrievoudiging van de kosten heeft te maken met hét hoofdpijndossier van de Dienst Metro en Tram: beveiligingssysteem Signalling & Control (S&C). Dit systeem zorgt ervoor dat metro’s niet botsen, maar tegelijk wel heel dicht achter elkaar kunnen rijden. Dit systeem had twee jaar geleden al ingevoerd moeten zijn op het hele metronet, maar momenteel rijdt alleen de Noord-Zuidlijn er mee. Elke aanpassing aan het spoor of de infrastructuur, zorgt ervoor dat het systeem moet worden aangepast, met miljoenen euro’s extra kosten als gevolg. In 2019 meldde toenmalig wethouder Sharon Dijksma dat op dat moment rekening moest worden gehouden met 50 miljoen euro aan extra kosten.
Bovendien botst de aanleg van station Sixhaven met de omgevingsvisie van het station: het moet een groen gebied worden. Ook wordt er op gewezen dat de aanleg van een metrostation op deze plek inmiddels ook niet meer zo dringend is. De effecten van de Noord/Zuidlijn, de inzet van grotere veerboten en het varen met hogere frequentie van de veren zouden de druk op het Buiksloterwegveer hebben verminderd. Ook het IJpleinveer wordt in de toekomst beter bereikbaar.
- Uitstel wordt wellicht afstel: metrostation Sixhaven in Amsterdam Noord komt hier (voorlopig) niet. Foto Gemeente Amsterdam.