Vakbond BTB: “Antwerpen zet de deur open voor malafide chauffeurs”
De socialistische transportvakbond BTB is bepaald niet te spreken over de opheffing van de bestaande reglementen voor de taxisector in Antwerpen. “Dit is een zware aanslag op alle loontrekkende taxichauffeurs”, zegt de Antwerpse voorzitter Frank Moreels van de socialistische BTB-transportvakbond in de Gazet van Antwerpen.
Als de gemeenteraad vanavond accoord gaat, worden alle bestaande regels voor de taximarkt opgeheven. Dat heeft ondermeer tot gevolg dat taxibedrijven in de toekomst zelf hun prijs kunnen bepalen en ook de beperking van het aantal taxi’s in de stad, één per duizend inwoners, verdwijnt. De enige categorie taxi’s die overblijft, is die van de straattaxi’s (veelal platformtaxi’s). Standplaatstaxi’s, de andere categorie, verdwijnen.
Moreels: “Volgens Koen Kennis, Antwerps schepen van Mobiliteit, red.) kadert het in de doelstelling van een leefbare en mobiele stad, maar niets is minder waar. Men zet niet alleen de taxisector in Antwerpen verder onder druk. Het maakt de sector ook toegankelijk voor spelers die het niet zo nauw nemen met regels waaraan taxi’s moeten voldoen en die lak hebben aan alle loon- en arbeidsvoorwaarden van de werknemers in deze sector.”
“De stad zet zo de deur open voor malafide chauffeurs,” stelt Moreels. “Gevolgen: meer taxi’s in het straatbeeld, moordende onderlinge concurrentie en een race to the bottom voor de loontrekkende taxichauffeurs. Niet alleen de bedrijven maar ook de chauffeurs zullen opnieuw het gelag moeten betalen.”
Niet alleen de vakbonden, maar ook de taxisector zelf (zowel de lokale Antwerpse Provinciale Taxi Unie als de federale taxiorganisatie GTL), de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en de Mobiliteitsraad Vlaanderen (MORA) hebben herhaaldelijk hun bezorgdheid laten horen over de ondoordachte deregulering van de Vlaamse sector en over het ontbreken van een gelijk speelveld. De landelijke organisatie stelde zelfs dat de Vlaamse overheid “voor Uber reed” en voor dat platform “op haar buik” ging.
Het heeft er inderdaad alle schijn van dat de Vlaamse politiek het vooral gemakkelijk(er) wil maken voor platformbedrijven. Schepen (wethouder) Koen Kennis maakt er geen geheim van dat taxi’s die niet met een app worden besteld, ‘ouderwets’ zijn en niet in de stad thuishoren. Maar de schepen is ook doof voor “al onze aangehaalde argumenten. Hij heeft ze naast zich neergelegd,” aldus Moreels. En ook in de Gazet van Antwerpen wilde Kennis niet reageren.
- Moreels (BTB): “Antwerpen zet de deur open voor malafide chauffeurs” Foto BTB-ABVV.