Van Hool bouwt de wereldwijd eerste Exqui-City waterstof-trambussen voor Pau
Met de bouw van de wereldwijd eerste acht door waterstof-brandstofcel aangedreven trambussen voor de Zuid-Franse stad Pau overschrijdt Van Hool de kaap van 300 Exqui.City’s. Ondertussen wordt er in Lier-Koningshooikt volop gebouwd aan de 58 Exqui.City’s voor het Noorse Trondheim en de 14 voertuigen die De Lijn wil inzetten tussen Brussels Airport en Brussels Expo.
Het idee om een trambus te ontwikkelen, ontstond een tiental jaar geleden. Op een ogenblik dat de vraag naar meer kwalitatief, duurzaam en milieuvriendelijk OV ontstond, werden openbaar vervoermaatschappijen door de economische crisis geconfronteerd met krappe financiële middelen. Omdat de investeringskosten voor een tram te hoog opliepen, mede door de aanleg van rails, bovenleiding en elektriciteitscabines, werd gezocht naar alternatieven. Omdat een klassieke lijnbus nog te vaak, volledig ten onrechte, wordt geassocieerd met lawaai en minder comfort, terwijl een tram een meer luxueuze en groenere uitstraling heeft, zocht Van Hool naar een nieuw concept. Op Busworld 2011 in Kortrijk resulteerde dat in de voorstelling van de Exqui.City-trambus, die het beste van de tram rijmt met de flexibiliteit van een bus en die daardoor ook perfect is geschikt voor Bus Rapid Transit-concepten.
De Exqui.City’s, die beschikbaar zijn in enkel gelede 18 meter- en dubbel gelede 24 meter-variante worden gekenmerkt door een futuristisch design en een hoog niveau van comfort met airconditioning, een laag geluidsniveau en zachte verlichting. De toegankelijkheid is optimaal met een lage instap en reizigers kunnen vlot in- en uitstappen dankzij de drie of vier grote toegangsdeuren. De Exqui.City is leverbaar met diverse milieuvriendelijke aandrijvingsvormen waaronder pantograafsystemen, hybride systemen, batterijen, aardgas en waterstof-brandstofcel.
Het Zweedse Malmö was één van de eerste steden waar 15 24 meter-trambussen werden ingezet. Nadien volgden nog grote bestellingen voor Martinique (14), Linz (20), Metz (27), Belfast (30) en Genève (33).
- In PV03, het magazine van juni komen we (exclusief) terug op dit bijzondere project van Van Hool.