VDL studeert op busdivisie
Touringcars staan stil. Minder reizigers gaan met de stads- of streekbus. VDL studeert daarom op nieuwe scenario’s voor de busdivisie nu de coronacrisis toeslaat. Dat ontdekte De Limburger.
In de fabriek van VDL Bus in het Belgische Roeselare zijn sinds een paar weken medewerkers uit Valkenswaard op de werkvloer te vinden. Ze worden met enige argwaan bekeken, zeggen de plaatselijke vakbondsmannen Yves Allewaert en Olaf Minne.
Wat is VDL van plan met zijn busdivisie nu de sector keihard is getroffen door de coronacisis? Kunnen de fabrieken in Valkenswaard (touringcars), Heerenveen, Roeselare en Eindhoven (buschassis) openblijven? En wat met VDL Bus in Venlo, al is die met kleine busjes een beetje een buitenbeentje.
Medewerkers van de touringcarfabriek in Valkenswaard zijn uitgeleend aan de fabriek voor elektrische bussen in Roeselare. Wat ze daar doen? Kennis en ervaring opdoen op het gebied van elektrische bussen, horen de vakbonden van medewerkers. “Een elektrische bus is hightech, dat is een heel andere manier van assembleren”, zegt Allewaert, secretaris bij ABVV. Volgens Minne van de ACV heeft de directie van VDL Roeselare verklaard dat de medewerkers bij gebrek aan werk in Valkenswaard de plaats innemen van uitzendkrachten. Maar, voegt Minne daar aan toe, op de werkvloer in Roeselare wordt ook aan de toekomst gedacht. De touringcarbranche ligt op zijn gat. Aanbestedingen voor openbaar vervoer, een motor voor orders voor nieuwe bussen, worden uitgesteld. Een krimpscenario voor de busindustrie dreigt.
In Roeselare zou een gloednieuwe fabriek voor e-bussen worden gebouwd. Maar het bouwplan is met een jaar uitgesteld, zo is de lokale vakbonden verteld. Al met al leidt het tot ‘wat onrust’ en ‘bezorgdheid’ in het bedrijf, zeggen Allewaert en Minne. Komen ze in Roeselare de kunst afkijken, zodat ze in Valkenswaard het werk kunnen overnemen? Minne gelooft niet dat uitstel van het bouwplan een voorbode is voor het weghalen van productie uit Roeselare. “Maar dat wordt gekeken naar aanvullende capaciteit voor de bouw van elektrische bussen in Nederland is niet onlogisch.” Volgens VDL is een elektrische productielijn in Valkenswaard niet aan de orde, maar “alle scenario’s worden bekeken.”
- VDL studeert op busdivisie.