Voorbereidingen Spartacusplan in Belgisch Limburg kostten al minstens 75 miljoen
De voorbereidingen voor het Spartacusplan van wijlen Steve Stevaert – drie sneltramlijnen in Limburg die de provincie beter moesten ontsluiten – hebben al minstens 75 miljoen euro gekost, terwijl de realisatie van het project nu verder weg lijkt dan ooit, aldus het Belang van Limburg. Zeventien jaar na Stevaert’s ingeving is het hoogst onzeker of er ooit een tram zal rijden. Lijn 2 (Hasselt-Genk-Maasmechelen) en lijn 3 (Hasselt-Noord-Limburg) werden intussen al afgezwakt tot een trambusverbinding en ook voor lijn 1 denkt de Vlaamse regering aan een koerswijziging richting trambus.
Ondanks de problemen en vertragingen van de afgelopen jaren, en vooral de lagere ambitie, blijven de kosten wel oplopen. Dat blijkt uit berekeningen van de redactie van het Belang van Limburg. De basis daarvoor zijn de gegevens die minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) vrijgaf als antwoord op een parlementaire vraag van Vlaams Parlementslid Johan Danen (Groen). Zij spreekt in haar antwoord over een totale kostprijs van 26 miljoen euro, verdeeld over de drie lijnen. De minister rekent de kosten wel erg minimaal, want het gaat alleen over het geld dat De Lijn en De Werkvennootschap al investeerden. Bovendien vergeet Peeters in haar antwoord de studiekosten (5,32 miljoen) die vorig jaar werden uitgetrokken voor de inplanting van de trambus tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen. Dat brengt het totaal voor de drie lijnen op ruim 31 miljoen euro.
Het gros daarvan zit in studie- en personeelskosten. Aan onteigeningen werd voorlopig ‘slechts’ 3,3 miljoen euro uitgegeven, maar er moet op dat vlak nog altijd heel wat gebeuren. Zo zijn vandaag nauwelijks 61 van de 355 onteigeningen van publiek of privaat domein effectief rond. Alleen al door deze kwestie dreigt het nog jaren te duren voor er effectief iets kan bewegen in dit dossier. Omdat minister Peeters niet helemaal open is over alle kosten in haar antwoord aan parelmentslid Danen, en veel van de kosten ondergebracht zijn bij agentschappen en lokale besturen, komt de krant al rekenend toch op een totaalbedrag van 74,66 miljoen “en dan zijn er dus nog heel wat kleinere kostenposten waar we het raden naar hebben.”
Vlaams parlementslid Johan Danen (Groen) is bang dat het ov in Limburg ondermaats blijft en dat perspectief uitblijft: “We vrezen dat Limburg straks met lege handen achterblijft. Intussen is de tram op al zeker twee van de drie lijnen een trambus geworden. Die trambus dient voor interne ontsluiting, niet voor externe ontsluiting.” Nog voor het zomerreces zou de Vlaamse regering in het dossier van lijn 1 Hasselt-Maastricht de knoop definitief willen doorhakken. Maar minister Peeters is er als de dood voor dat die eerste lijn de rest blijft blokkeren en wil naar een doorbraak. Door problemen met het tramtracé in het centrum van Hasselt, denkt Peeters ook bij lijn 1 al langer aan een trambus.
- Voorbereidingen Spartacusplan – waaronder de sneltram Hasselt-Maastricht – in Belgisch Limburg kostten al minstens 75 miljoen. Foto Hasseltmaastricht.be