Zwolle peilt OV- en Wmo-behoefte na uitdunning aantal bushaltes
Bij de start van de nieuwe vervoersconcessie halverwege december zijn diverse bushaltes in allerlei wijken in Zwolle verdwenen, aldus RTV Focus. Dat betekent vooral voor mensen die slecht ter been zijn, dat het openbaar vervoer lastiger is te bereiken. Zowel GroenLinks als de SP hebben daarover vragen gesteld aan het Zwolse College van B&W, waarbij de SP zich met name op de situatie in de Aa-landen richtte. In de beantwoording van de vragen geeft wethouder Dogger aan dat er een onderzoek bezig is naar de behoeften bij reizigers.
De doelgroepen in de wijken zijn bekend. Toch geeft een analyse van deze data en voorzieningen geen inzicht in de exacte consequenties van de nieuwe lijnvoering voor de bewoners van de wijken. Inwoners met een indicatie van het Sociaal Wijkteam kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van het Wmo-taxivervoer. Maar uit gesprekken met bewoners en Toegankelijk Zwolle blijkt dat er ook een groep is die hier geen gebruik van maakt, of wil maken.
Gebruik maken van het reguliere openbaar vervoer in plaats van het reserveren van een rit met het Wmo-vervoer ervaren zij als een gevoel van vrijheid. Hoe groot deze groep is en wat de consequentie van het verdwijnen van de bushaltes is voor deze groep, is niet bekend. Dit verschilt per individu.
Daarom wil Groen Links weten hoe het zit met mogelijke maatwerkoplossingen. Volgens wethouder Dogger, die toezegt dat inwoners van Zwolle actief bij het onderzoek zullen worden betrokken, doet de gemeente nu een onderzoek naar een alternatief vervoersconcept dat aansluit bij de behoefte van de (potentiële) reizigers. Het moet daarbij ook binnen de wettelijke kaders van de Wet personenvervoer passen. Ook moet goed worden uitgezocht wat de financiële consequenties van een eventuele maatwerk-oplossing zijn. Ook Covid-19 is een onderwerp waarmee rekening moet worden gehouden.
- Zwolle peilt OV- en Wmo-behoefte na uitdunning aantal bushaltes. Foto Keolis.