Alstom en DB testen eerste batterijtrein voor passagiersvervoer in Duitsland
Alstom en Deutsche Bahn (DB) slaan een nieuwe weg in op het gebied van klimaatvriendelijke spoorwegactiviteiten. Alstom’s eerste volledig goedgekeurde batterijtrein wordt vanaf afgelopen maandag getest. DB Regio zet deze trein, de BEMU – Battery Electric Multiple Unit – met een laag emissieniveau in op lijnen in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg en vanaf 5 februari ook in Beieren. De tests lopen tot begin mei 2022.
Sinds 2016 werkt Alstom samen met de TU Berlijn aan de ontwikkeling van hybride treintechnologie (op basis van stroomafnemers en batterijen) en krijgt daarbij steun van de nationale organisatie voor waterstof- en brandstofceltechnologie NOW en ontvangt financiering vanuit het Duitse Ministerie van Vervoer en Digitale Infrastructuur. Deze technologie is bedoeld als de duurzame opvolger van dieseltreinen in Duitsland: tot dusver worden op totaal 450 lijnen van het Duitse spoorwegnet uitsluitend dieseltreinen ingezet. Met alternatieve aandrijvingen kunnen deze lijnen efficiënt en emissievrij worden geëxploiteerd. De bijna vier maanden durende test op passagiersroutes in Beieren en Baden-Württemberg is de volgende stap in dit traject. In de toekomst zal de BEMU-technologie worden ingezet op het Coradia-platform van Alstom. Getest wordt op verschillende routeprofielen.
Waar de waterstoftreinen van Alstom vooral zijn geoptimaliseerd voor langere routes, zijn de BEMU’s juist geschikt voor kortere routes of lijnen met niet-geëlektrificeerde gedeelten waar tot voor kort dieseltreinen reden. Het is nu mogelijk zonder extra elektrificatie emissievrije, directe verbindingen tussen geëlektrificeerde en niet-geëlektrificeerde gedeelten te exploiteren, waardoor de reistijd tussen de stad en het platteland wordt verkort.
- Alstom en DB testen eerste batterijtrein voor passagiersvervoer in Duitsland. Foto Alstom.