‘Een batterijtrein is geen verre toekomstmuziek’
Treinfabrikant Stadler wist het al en Arriva en ProRail weten het na de tests van 24 en 25 februari nu ook. Het kan! Dat zegt ook Jieskje Hollander in Trouw, Arriva-regiodirecteur Oost-Nederland: “Een batterijtrein is geen verre toekomstmuziek”.
Die conclusie trekt Arriva uit een proef op – onder meer – het traject Almelo-Hardenberg. Een deel daarvan heeft geen bovenleiding en daar rijden dus dieseltreinen. Maar dat kan ook een trein op batterijen worden, en dat brengt Arriva’s doel om op termijn CO2-neutraal vervoer te bieden dichterbij.
Voor de proef, vorige week, zette Stadler een aangepaste dieseltrein in. Daar zat al een batterij in die tijdens het remmen de energie opslaat die wordt gebruikt om te accelereren. Tijdens de testritten werd een batterij ingezet voor de volledige aandrijving van de trein.
Vorig jaar haalde Stadler het Guinness Book of Records met een treinrit van 220 kilometer op batterijvermogen. Toch toont ook de fabrikant zich verrast over de uitkomst van de proef van vorige week. Die testtrein had een vrij kleine batterij, zegt projectleider Floris van Straaten, en het bereik daarvan “overtrof onze verwachtingen”.
Dat zulke treinen in het buitenland al rijden, zegt niet alles, stelde spoorbeheerder ProRail al voor de test. Want de omstandigheden in Nederland – korte ritten, krappe dienstregelingen – stellen specifieke eisen. Daaraan lijken batterijtreinen nu te kunnen voldoen. ProRail-regiodirecteur Dorothé Wennekendonk is tevreden: “Dit smaakt naar meer”.
- ‘Een batterijtrein is geen verre toekomstmuziek.’ Foto ProRail