ING Research: ‘Consument past tankgedrag aan’
Hoge brandstofprijzen zorgen er voor dat consumenten hun tankgedrag hebben aangepast. Uit een analyse van transactiedata door ING Research blijkt namelijk dat de pin-omzet bij tankstations het afgelopen half jaar minder hard is opgelopen dan de gemiddelde brandstofprijs. Door naar goedkopere locaties te gaan of minder liters te tanken verzachten huishoudens de pijn in hun portemonnee.
Niet eerder kostte een liter euro95 of diesel aan de pomp zoveel als deze maand. Ten opzichte van een half jaar geleden ligt de gemiddelde brandstofprijs ruim 30% hoger. Dit soort prijsstijgingen van goederen en diensten die we hoofdzakelijk uit het buitenland halen (importen), pakken ongunstig uit voor de Nederlandse economie: het bedrag dat huishoudens extra kwijt zijn aan brandstof vloeit dan namelijk grotendeels weg naar het buitenland en kan dus niet binnenlands worden besteed aan iets anders, bijvoorbeeld aan een restaurantbezoek of een uitje in het weekend. Hoe hard dit effect de economie uiteindelijk raakt, hangt af van hoe huishoudens reageren op de flink hogere brandstofprijzen.
Uit een analyse van transactiedata door ING Research blijkt dat de pin-omzet bij tankstations in Nederland het afgelopen half jaar veel minder hard is opgelopen dan de gemiddelde brandstofprijs. De totale waarde van pinbetalingen bij tankstations steeg met zo’n 15%. Dat is de helft van de toename van de gemiddelde brandstofprijs (+30%). Dat de pinuitgaven veel minder hard zijn gestegen dan de brandstofprijs betekent dat autobezitters de pijn in hun portemonnee hebben verzacht door hun tankgedrag aan te passen.
Consumenten hebben vooral geprobeerd de pijn van de dure brandstof te verzachten door de kosten per tankbeurt te drukken, niet door minder vaak dan normaal naar de pomp te gaan. Het aantal pintransacties ligt nog altijd rond het niveau van een half jaar geleden. Een economisch gezien heel logische manier waarop autobezitters de kosten per tankbeurt wel hebben gedrukt is door naar goedkopere tanklocaties te gaan, dus bijvoorbeeld minder aan de snelweg tanken. Andere mogelijkheid om minder te hoeven afrekenen is de tank met minder brandstof dan normaal te vullen, en dus minder kilometers te maken.
Dat huishoudens de toename van hun brandstofkosten hebben gedempt, lijkt goed nieuws voor de Nederlandse economie. Het betekent namelijk dat ze minder hoeven te bezuinigen op andere zaken, zoals een restaurantbezoek of een uitje.
- ING Research: ‘Consument past tankgedrag aan’. Foto BP.