Er rijden weer treinen tussen Utrecht en Den Bosch; treinvrije periodes tussen Boxtel-Eindhoven en Tiel-Geldermalsen
Gisterochtend rond 6:00 uur reed de eerste trein van Utrecht naar Den Bosch na een lange treinvrije periode. De werkzaamheden bij Culemborg zijn op tijd afgerond. Hierdoor hoeven reizigers niet meer met de bus op een van de drukst bereden trajecten van het land, aldus ProRail.
De afgelopen 23 dagen is de grond onder het spoor bij Culemborg vervangen door een nieuwe stabilisatielaag. Deze laag voert het regenwater beter af. Met de indrukwekkende werktrein PM1000-URM heeft aannemer Swietelsky dag en nacht gewerkt om het traject tussen Utrecht en Den Bosch klaar te maken voor de toekomst. Binnenkort is de snelheidsbeperking van 100 kilometer per uur waar treinen de afgelopen tijd mee te maken hadden, eindelijk van de baan.
“We zijn trots op het harde werken van iedereen bij ProRail en Swietelsky. De omstandigheden zaten immers niet altijd mee”, stelt Martijn Smulders, projectmanager bij ProRail. “We zijn blij dat alle werkzaamheden zijn geslaagd en dat de treinen op dit traject straks weer op volle snelheid kunnen gaan.”
Ook Robert van Eekelen, projectmanager bij Swietelsky, is blij het met het resultaat: “Ik ben enorm trots op iedereen die zich tijdens deze buitendienststelling heeft ingezet, overdag en in de nacht. Dankzij die inzet zijn de werkzaamheden, ondanks de extreme warmte in de eerste week en enkele kleine tegenslagen, volgens planning afgerond.”
Met de afronding van deze werkzaamheden zijn reizigers tussen Utrecht en Eindhoven nog niet vrij van overlast. Op 9 augustus start een treinvrije periode tussen Boxtel en Eindhoven. In 17 dagen vervangt ProRail bij Liempde onder andere acht hogesnelheidswissels. Tussen 15 en 20 augustus gaat daarnaast het traject tussen Tiel en Geldermalsen buiten dienst. Het spoor bij Tiel is toe aan vernieuwing. Ook vervangen we daar de ballast en dwarsliggers.
Swietelsky maakte fraaie dronebeelden van de operatie:
- Met de indrukwekkende werktrein PM1000-URM heeft aannemer Swietelsky dag en nacht gewerkt om het traject tussen Utrecht en Den Bosch klaar te maken voor de toekomst. Foto ProRail.