Machinisten over sfeer, salaris en werkdruk bij Arriva: ‘Er hangt een grafstemming’ – 2
“Alles wordt maar op corona afgeschoven. Natuurlijk speelt dat een rol, maar zo lang ik al bij Arriva werk is de formatie niet op orde geweest”, zegt Jan. “Je kan bijna nooit een snipperdag opnemen vanwege de tekorten.”
Pieter is het daarmee eens: “Arriva had veel eerder meer personeel aan moeten nemen. Dat er nu mensen worden opgeleid is prima, maar je weet dat de opleiding minimaal vier of vijf maanden duurt, en dat mensen dus niet meteen beschikbaar zijn. Bovendien haalt niet altijd iedereen het”, zegt hij.
“Arriva zegt nu dat de formatie in oktober of november weer goed is”, zegt Jan. “Ik moet daar om lachen. Er gaan de komende maanden meerdere collega’s met pensioen. Bovendien stappen sommigen over van Arriva naar NS. Ook daar zijn problemen, maar het betaalt wel beter. NS heeft vacatures, dus er zal ook van de net opgeleide machinisten een aantal weggaan. Zo blijft het dweilen met de kraan open”, zegt Jan. “Per saldo blijft er zo niks over”, vult Pieter aan.
Sinds december 2020 rijden er meer treinen in Groningen: zo gaat er in de spits een sneltrein tussen Groningen en Winschoten, en rijdt er een tweede sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden. “Voor extra treinen is extra personeel nodig. Arriva heeft een veel te ambitieuze dienstregeling gemaakt, en onvoldoende rekening gehouden met de formatie”, zegt Martin. “En dan moeten er nu met stoom en kokend water mensen gevonden worden, ten tijde van een landelijk personeelstekort.”
Reizigers balen van het hoge aantal treinen dat uitvalt, merken de machinisten. “De afgelopen weken heb ik meerdere keren last gehad van agressie door uitgevallen treinen”, zegt Gijs. “Als blikken konden doden, was je al zeker tien keer op mijn begrafenis geweest.” Pieter vult hem aan: “Ik denk wel dat het bij de reizigers borrelt”, zegt hij. “Op den duur wordt het treinvervoer onbetrouwbaar, en kiezen mensen voor ander vervoer”, vreest hij.
Machinist Martin hoopt dat mensen die machinist willen worden zich blijven melden. “Het is een fantastisch beroep”, zegt hij. “Laatst was er nog iemand die een carrièreswitch had gemaakt. Hij was ontzettend enthousiast.”
“Het werk is leuk”, zegt Pieter. “Maar het werken niet altijd. Dat komt ook doordat bij het dagelijks management heel weinig kennis van de trein zit. Daardoor begrijpen ze bepaalde problemen waar wij tegenaanlopen niet.”
Jan vult hem aan: “Stel dat jij nu machinist wil worden, dan zou ik zeggen: ga naar de NS. En anders kun je bij Arriva solliciteren, en daarna naar NS gaan. Eigenlijk moet ik m’n eigen bedrijf aanprijzen, maar dat doe ik niet”, zegt hij, zichzelf nog net niet verontschuldigend. “Het is gewoon niet leuk meer.”
- Machinisten over sfeer, salaris en werkdruk bij Arriva: ‘Er hangt een grafstemming’ – 2. Redactiefoto.