Luchtvaartsector wil via kort geding tegen de Nederlandse overheid krimp Schiphol voorkomen
De luchtvaartsector (waaronder KLM, Transavia, TUI en Corendon) wil via een kort geding krimp van het aantal vluchten op Schiphol voorkomen. De bedrijven willen dat de krimp naar 460.000 vluchten van tafel gaat. De KLM Groep is op zich al goed voor 60 procent van de luchtvaart op Schiphol.
Volgens de luchtvaartmaatschappijen zou de krimp in strijd zijn met nationale, Europese en internationale regelgeving. Ook heeft de overheid volgens de maatschappijen geen alternatieven onderzocht. Inmiddels hebben ook KLM-partner Delta Air Lines en budgetvlieger EasyJet zich bij het initiatief aangesloten. Ook de branchevereniging voor in Nederland actieve luchtvaartbedrijven Barin ondersteunt de gang naar de rechter, net als brancheverenigingen Airlines for Europe (A4E) en de European Regions Airline Association (ERA).
De luchtvaartmaatschappijen wijzen op het belang van een goed verbindingennetwerk op Schiphol. Dat deed KLM al eerder. Het bedrijfsmodel van deze luchtvaartmaatschappij – met transfers via Schiphol – is hierop ingericht. Maar de initiatiefnemers stellen ook dat de capaciteitsreductie de Nederlandse economie zou schaden en dat de luchtvaart “aantoonbaar resultaat boekt als het gaat om minder CO2-uitstoot en geluid”.
De bedrijven zeggen dat ze bij de overheid geen gehoor vinden met hun bezwaren tegen de krimp. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat in een reactie weten niet op de inhoudelijke argumenten van de organisaties in te kunnen gaan nu de zaak voor de rechter komt. Wel zegt het departement dat het aantal vliegbewegingen omlaag moet vanwege de omwonenden en het milieu en dat het nog altijd de bedoeling is om het aantal vliegbewegingen in november volgend jaar te verlagen tot 440.000.
Schiphol zegt het in een reactie te betreuren dat de maatschappijen zich genoodzaakt voelen om een kort geding aan te spannen, waarin Schiphol zelf ook wordt gedagvaard. “Ons standpunt verandert evenwel niet. Wij zien een vermindering naar 460.000 vluchten als noodzakelijke tussenstap.” Via een nieuw luchthavenverkeersbesluit met daarin harde grenzen voor geluid en uitstoot zou nieuwe groei van Schiphol later ook weer tot de mogelijkheden moeten gaan behoren, schreef de luchthaven onlangs al in een zienswijze op de plannen voor krimp van de luchtvaart.
Behalve in dit kort geding zal de Staat de krimpbeslissing ook in een ander kort geding moeten verdedigen. De internationale luchtvaartbranchevereniging IATA spant dat samen met een groep andere luchtvaartmaatschappijen aan.
- Luchtvaartsector wil via kort geding tegen de Nederlandse overheid krimp Schiphol voorkomen. Foto Luchthaven Schiphol.