Brede kritiek consumentenorganisaties op reserveringsverplichting in internationale treinen
Raildeskundige Hildebrand van Kuijeren, oprichter en hoofdredacteur van de site Treinreiziger.nl, noemt in Het Parool de kritiek van de consumentenorganisaties terecht. “Het kabinet en de Europese Unie willen de trein op kortere afstanden echt laten concurreren met het vliegtuig. De maatregelen van NS staan hier haaks op, zo wordt de trein juist minder aantrekkelijk.”
NS had de groei aan kunnen zien komen, vindt Van Kuijeren die via zijn site ook internationale treintickets aanbiedt. “In vijf jaar tijd is het aantal grensoverschrijdende reizigers met 50 procent toegenomen, terwijl er nauwelijks extra treinen zijn ingezet. Het is daarom moeilijk te begrijpen waarom de NS-directie niet veel eerder handelde.”
Directeur Bos van reizigersvereniging Rover wijst eveneens in Het Parool op de andere oplossingen die consumentenorganisaties aandragen. Zo dient de Thalys vaker te gaan rijden. “De treinen naar België zijn mede zo druk omdat de Thalys en de Eurostar vaak vol zitten. Veel reizigers nemen de IC Brussel als alternatief.”.
Fijntjes wijst Bos op het argument dat NS en het ministerie van Infrastructuur vorig jaar gebruikten om de Eurostar naar Londen niet langer toegankelijk te maken voor reizigers naar enkel Brussel. “Een van de redenen was dat de IC Brussel voldoende capaciteit kende.” Nu dat niet zo is, is het logisch om dat terug te draaien, meent hij. “Los daarvan kan NS ook zelf hogesnelheidstreinen bestellen en naar Parijs of Duitsland gaan rijden als de vraag zo groot is.”
Voor de problemen richting Duitsland toont Rover nog enig begrip. “Daar ligt het namelijk niet alleen aan NS. Ook geldt de reserveringsplicht alleen in de zomerpiek.” Wat België betreft, oordeelt hij harder. “Ja, die treinen zitten vol, maar wij krijgen daar veel minder klachten over van reizigers dan over Duitsland. We begrijpen niet dat NS dit nu doet.”
- Freek Bos (Rover): “We begrijpen niet dat NS dit nu doet.” Foto Rover.