Eerste impressie van Deutschlandticket: nog geen echte ommekeer in mobiliteitsgedrag, wel meer reizigers – 2
Onderzoekers van het Leibniz Instituut voor Economisch Onderzoek in Essen en Yale University zien ook bij het Deutschlandticket nauwelijks effect op de mobiliteitsomslag tegen hoge kosten. In een nieuwe studie pleiten ze ervoor om in plaats daarvan gesubsidieerde ov-kaartjes te combineren met een tolheffing voor auto’s. Ze willen beide prijssystemen dynamisch maken: Lokaal vervoer zou goedkoper zijn buiten de spits en het weggebruik zou vooral duur zijn tijdens de spits. “In combinatie zouden deze maatregelen prikkels creëren voor de overstap van de auto naar het ov en optimale prikkels geven voor een gelijkmatige benutting van het ov en de wegen”.
Het is echter onwaarschijnlijk dat politici op het voorstel ingaan. Omdat het Deutschlandticket vooral populair is omdat er eindelijk niet meer hoeft te worden nagedacht over een ingewikkelde tariefstructuur. En dus overleggen de federale en deelstaatregeringen momenteel hoe ze het ticket aantrekkelijker kunnen maken voor andere gebruikersgroepen: met extra tickets voor kinderen, fietsen of honden of met een nog goedkoper tarief voor studenten. Dit, evenals sterk stijgende personeels-, energie- en materiaalkosten, zal het ticket de komende jaren waarschijnlijk nog duurder maken voor de federale en deelstaatregeringen.
Het Deutschlandticket werd geïntroduceerd op 1 mei 2023, kost 49 euro en is landelijk geldig in het lokaal en streekvervoer. De federale en deelstaatregeringen zullen in eerste instantie tot 2025 in de financiering participeren en de verliezen van de ov-bedrijven elk met 1,5 miljard euro per jaar compenseren.
Er is nauwelijks geld over voor de uitbreiding van het aanbod. In een werkgroep schuiven de federale, deelstaat- en lokale overheden momenteel de verantwoordelijkheid naar elkaar door. Federaal verkeersminister Wissing en de verkeersministers van de deelstaten zullen het onderwerp pas bespreken tijdens hun conferentie in oktober in Keulen. Tegen die tijd zal de federale begroting voor 2024 echter grotendeels rond zijn. Dit is een van de redenen waarom Wortmann (VDV) dit jaar geen vergaande resoluties meer verwacht. De verantwoordelijken op federaal en deelstaatniveau waren geïrriteerd door zijn verklaring, maar de grootste lobbyist van het ov in Duitsland heeft waarschijnlijk niet helemaal ongelijk.
- Universiteitsonderzoekers in Duitsland pleiten voor andere beprijzing van lokaal ov en automobiliteit. Redactiefoto.