Uber biedt binnenkort via Waymo autonoom vervoer aan in Phoenix, Arizona
Uber profiteerde het afgelopen kwartaal van een aanzienlijk grotere vraag naar vervoersdiensten – door sommige kranten vaak abusievelijk ’taxidiensten’ genoemd. Het aantal geboekte ritten via de app lag 25% hoger dan een jaar geleden. Ook de vraag naar maaltijdbezorging steeg met 12%. Voor Uber is het verzorgen van ’taxiritten’ nog altijd veel lucratiever dan het bezorgen van maaltijden via Uber Eats. De brutobedrijfswinst (EBITDA) van de eerste categorie bedroeg 1,2 miljard US dollar (1,09 miljard euro), de tweede categorie genereerde 329 miljoen US dollar (300 miljard euro).
Uber maakte afgelopen kwartaal 2,3 miljard ritten. Dat leverde de chauffeurs – vaak schijnzelfstandigen, een kwestie die in sommige landen nog steeds leidt tot (lopende) rechtszaken – in totaal 15,1 miljard dollar op, inclusief ontvangen fooien. Er rijden ook meer chauffeurs dan ooit voor de groep, zo’n 6 miljoen.
“We zijn nu gefocust op een verdere stijging van de vraag in de komende jaren”, zegt CEO Dara Khosrowshahi. “Zowel door nieuwe klanten aan te trekken als door ervoor te zorgen dat bestaande klanten vaker gebruik maken van onze diensten.” Chauffeurs vinden kost het bedrijf handenvol geld. Uiteindelijk wil de CEO van de Uber-app een universele vervoersapp maken voor het boeken van taxivervoer, maaltijdbezorging en reizen.
Ondertussen lijkt Uber de concurrentie te winnen van zijn grootste concurrent in de VS, Lyft. Terwijl dit tweede platform – dat uitsluitende in de VS opereert – nu goed is voor 26% van de Amerikaanse markt, neemt Uber volgens Bloomberg de rest voor zijn rekening (74%). Ook Uber-aandelen staan zo’n 28% hoger dan begin 2020, vóór het uitbreken van de coronapandemie, toen Uber nog profiteerde van de sterk groeiende vraag naar de leveringen van maaltijden. Lyft had dat voordeel niet en de aandelen zijn is sinds begin 2020 met 71% gedaald. Lyft publiceert komende dinsdag zijn kwartaalcijfers.