Brusselse mobiliteitsmetamorfose voorbeeld voor andere steden?
Dat bepaalde straten sinds Good Move met meer voertuigen te maken krijgen, noemt mobiliteitsexperte Cathy Macharis (VUB) de logica zelve. “Dat is net de kracht van een circulatieplan – de druk concentreert zich in een aantal straten, maar gaat in het algemeen omlaag. Het hoort erbij. Wat in ieder geval niet gebeurd is, is het ontstaan van een soort van racebaan als gevolg van het circulatieschema.” Voor de goede orde: in het gros van de straten neemt het aantal voertuigen wel degelijk een fikse duik. “Het is ook heel positief dat die dalingen zich vaak afspelen in straten waar scholen liggen”, reageert Dhondt.
Het mag duidelijk zijn: net als Gent in het verleden ondergaat het centrum van de Belgische hoofdstad momenteel een mobiliteitsmetamorfose. Volgens Macharis zal die dubbele trend – minder voertuigen, meer fietsen – zich blijven doorzetten, al komt dat niet zozeer enkel door het circulatieplan. “Je moet kijken naar het brede pakket aan mobiliteitsmaatregelen die een impact hebben op die tendenzen: de zone 30 in het Brussels gewest, de voetgangerszones en de focus op meer openbaar vervoer. Daarnaast komen ook de diesel- en benzineban eraan, net als – normaal gezien toch – het rekeningrijden: dat is een hele boterham. Bovendien mag je niet vergeten dat fietsen ook tijdens de coronaperiode al een pak populairder is geworden. Die sterke stijgingen daar zijn dus zeker niet enkel te wijten aan Good Move”, aldus Macharis.
Dhondt klopt zich op de borst dat Brussel-stad dankzij Good Move een absolute pioniersrol vervult op het vlak van duurzame mobiliteit. “Zelfs Nederlandse steden zijn geïnteresseerd in onze aanpak”, stelt hij.
Maar Macharis nuanceert. “De werkwijze die in Brussel-stad is gehanteerd, met participatie, veel communicatie en ingrepen in een geïntegreerd mobiliteitskader, inclusief evaluatie, is zeker sterk. De hele Good Move-aanpak van het Brussels gewest is een voorbeeld voor andere steden. Maar steden zoals Oslo en Kopenhagen staan in de praktijk toch nog veel verder. Ja, het evolueert snel, maar we komen ook van ver. Het toonbeeld is Brussel in de praktijk zeker nog niet.”
Het werk is dan ook nog niet af, countert de groene schepen. “We willen via dialoog en communicatie oplossingen blijven vinden waar die nodig zijn. Zo gaan we bekijken hoe we handelaars te hulp kunnen schieten bij het laden en lossen, waarmee zij sinds Good Move soms problemen ondervinden.”
- Brusselse mobiliteitsmetamorfose voorbeeld voor andere steden? Foto Brussel Mobiliteit.