Cruise moet na aantal ongevallen met robotaxi’s vloot halveren
Ondanks de vergunning van de CPUC konden de autoriteiten niet langer de andere kant op kijken, omdat de technische problemen zich opstapelden, vooral bij Cruise. De bewering van sommige inwoners van de stad dat ze regelmatig seks hebben in robottaxi’s kan als bizar worden afgedaan, maar wat onaanvaardbaar is, is dat alle taxi’s van Cruise onlangs tot stilstand zijn gekomen vanwege een wifi-storing.
Het was niet de enige verstoring. Naar verluidt hebben minstens tien zelfrijdende auto’s al eerder het verkeer in het centrum van San Francisco geblokkeerd. De reeks ongevallen vond plaats slechts een week nadat de California Public Utilities Commission goedkeuring had gegeven aan Waymo en Cruise om de commerciële activiteiten in San Francisco uit te breiden.
Het meest recente Cruise-incident vond donderdagavond plaats toen een Cruise-robottaxi en een brandweerauto op weg naar een noodoproep met elkaar in botsing kwamen, waarbij één passagier gewond raakte. Als gevolg van dit incident heeft Cruise van de DMV, toezichthouders op de automobiliteit, de opdracht gekregen om de robotaxivloot in San Francisco met 50 procent te verminderen en overdag niet meer dan 50 voertuigen zonder bestuurder en ’s nachts 150 voertuigen zonder bestuurder te exploiteren totdat het onderzoek naar de recente incidenten is afgerond. “De veiligheid van het reizende publiek is een topprioriteit voor het California Department of Motor Vehicles (DMV)”, zei de DMV in een vrijdagavond vrijgegeven verklaring, eraan toevoegend dat zij het recht heeft om test- en/of inzetvergunningen op te schorten na het onderzoek. of intrekken als dit het geval is. “De primaire focus van de DMV-regelgeving is de veilige werking van autonome voertuigen en de veiligheid van het publiek dat de weg deelt met deze voertuigen.”
Cruise liet het TechCrunch-portaal weten dat het aan het verzoek zou voldoen. Cruise publiceerde ook een blogpost waarin hij het perspectief van het bedrijf schetste op het hoe en waarom van de crash. Toch ziet het bedrijf geen alternatief voor autonoom rijden: “Elke dag verliezen ruim honderd mensen het leven op de Amerikaanse wegen en raken talloze anderen ernstig gewond”, aldus Cruise in een per e-mail verzonden verklaring. “Wij zijn van mening dat Cruise een duidelijk positieve impact heeft op de algehele verkeersveiligheid en kijken ernaar uit om samen te werken met de DMV om verbeteringen aan te brengen en alle gegevens te verstrekken die nodig zijn om de veiligheid en efficiëntie van onze vloot te verbeteren.”
De toekomst zal uitwijzen of dit voldoende zal zijn. Eerder deze week diende advocaat David Chiu uit San Francisco moties in bij de CPUC om de plannen van Cruise en Waymo om 24-uurs robotaxi-ritten in de stad toe te staan, voorlopig stop te zetten. De argumenten van Chiu lopen parallel met de opmerkingen van bewoners en andere stadsfunctionarissen tijdens een openbare hoorzitting voorafgaand aan de stemming van de CPUC.
- Cruise moet na aantal ongevallen met robotaxi’s vloot halveren. Foto Cruise.