Project ELCH: ELectrified CoacH, op naar de e-touringcar – Het ‘be a mover’-gesprek met Martin Wehrle en Jörg Howe
Martin Wehrle is verantwoordelijk voor Green Products Strategy bij Daimler Truck. Hij coördineerde het ELCH-onderzoeksproject (‘ELectrified CoacH’), waarin de aandrijflijn voor de elektrische touringcar wordt ontwikkeld. In de ‘be a mover talk’ praat hij met Jörg Howe, algemeen vertegenwoordiger voor Global Communications & External Relations bij Daimler Truck, over de projectfasen en de vooruitzichten voor implementatie. De be a mover talk met Jörg Howe en Martin Wehrle is te vinden op YouTube: What is it about the new ELCH project? The “be a mover talk” with Martin Wehrle
Waar gaat het ELCH-project over? Hoe kan de actieradius van de elektrische touringcar worden vergroot en tegelijkertijd het energieverbruik worden verlaagd? Hoe en waarom zal LCA toekomstige aankoopbeslissingen beïnvloeden? Jörg Howe en Martin Wehrle bespreken deze en andere vragen over het succesvolle onderzoeksproject van Daimler Truck, dat samen met het federale ministerie van Economie en Klimaatbescherming en onderzoeksinstituten van de universiteiten van Mannheim, Kaiserslautern en het KIT (Karlsruhe Instituut voor Klimaatbescherming) werd uitgevoerd.
Het onderzoeksproject ‘ELCH’ gaat over de ELectrified CoacH oftewel de geëlektrificeerde touringcar. De uitdaging: de aandrijflijn ontwikkelen voor toekomstige emissievrije touringcars met een grotere actieradius en tegelijkertijd het energieverbruik verlagen. Een klein team onder leiding van Martin Wehrle ontwikkelde het concept in samenwerking met onderzoeksinstituten van drie universiteiten en exploitant Flix SE met zijn groene Flix-langeafstandsbussen om het koolstofvrij maken van het passagiersvervoer over lange afstanden te bevorderen. Het innovatieproject wordt gefinancierd door het federale ministerie van Economische Zaken en Klimaatbescherming.
Wehrle laat zien dat de samenwerking zeer productief is. De bundeling van competenties en het gezamenlijk leren leiden tot constructieve en continue resultaten. Er kunnen allerlei verschillende factoren en methoden worden meegenomen, waaronder data-analyse, simulatie, materiaal, belasting en een intelligent bedieningsconcept dat de exploitant naast een duurzaam product ook economische voordelen moet bieden.
“Steeds meer gemeentelijke vervoersbedrijven stappen over op elektrische bussen”, merkt Howe op. Volgens Wehrle zijn steeds meer klanten geïnteresseerd in informatie over milieurelevante gegevens. Het ecologische evenwicht is bepalend voor de aankoop en een belangrijk aanbestedingscriterium. “We berekenen de milieu-impact van onze producten, vanaf de productie via de gebruiksfase tot aan de recycling”, zegt Wehrle. De levenscyclusanalyse van bussen omvat bijvoorbeeld de hele cyclus tussen grondstoffenwinning, verwerking, productie, gebruik, onderhoud en recycling. Dit creëert niet alleen transparantie voor klanten, maar laat fabrikanten ook potentiële ontwikkelingsbenaderingen zien.
“Uit onze analyses van de levenscyclusanalyse blijkt dat bijvoorbeeld een Mercedes-Benz eCitaro aanzienlijke voordelen biedt ten opzichte van een conventionele dieselbus”, legt Martin Wehrle uit. Hoewel de CO2-voetafdruk tijdens de productie nog steeds relatief hoog is, wordt binnen enkele jaren de break-even tussen de dieselbus en de batterijbus bereikt en vanaf dat moment presteert de elektrische bus, volgens ecologische criteria, over het geheel genomen aanzienlijk beter dan het conventionele model.
- Project ELCH: ELectrified CoacH, op naar de e-touringcar – Het ‘be a mover’-gesprek met Martin Wehrle en Jörg Howe. Foto Daimler Trucks.