Kamer zorgt voor 40 miljoen om problemen bij ‘flessenhals’ Meppel op te lossen
De Tweede Kamer maakt, na een eerdere toezegging van 35 miljoen, nu 40 miljoen euro vrij om de ‘flessenhals’ op het spoor bij Meppel definitief op te lossen. Alle treinen die naar het noorden van het land rijden, moeten via Meppel. Vaak zijn er storingen op het traject, gemiddeld duren die per week negen uur, aldus Treinreiziger.nl
Inmiddels steunen ook NSC, VVD, BBB, D66 en JA21 het voorstel van de ChristenUnie, GroenLinks-PvdA en het CDA. Voor het geld moeten er onder meer een extra perron en extra wissels komen. Eerder was er al 35 miljoen euro voor beschikbaar gesteld, maar er was nog 40 miljoen euro nodig. Dat brengt het totaal aan investeringen voor dit pijnpunt op 75 miljoen euro.
Verschillende partijen vinden de investeringen in de infrastructuur in het noorden te karig. Ook vanuit de provincies zelf wordt al lange tijd aangedrongen op meer geld voor wegen en openbaar vervoer. Het kabinet verdedigde eerder nog de hogere uitgaven voor infrastructuur in de Randstad: daar worden de komende jaren veruit de meeste woningen bijgebouwd.
De belangrijkste oplossing voor de situatie in Meppel is de aanleg van een tweede spoorlijn naar Noord-Nederland: de Lelylijn. Plannen daarvoor worden momenteel intensief onderzocht en in de politiek is inmiddels haast unaniem steun voor de aanleg van deze spoorlijn.
- Kamer zorgt voor 40 miljoen om problemen bij ‘flessenhals’ Meppel op te lossen. Redactiefoto.