PvdA-GL, SP en PVZ mikken op gratis Zeeuws OV: een investering van tien miljoen
Ligt het aan de Statenfracties van PvdA-GL, SP en PVZ, wordt het openbaar vervoer in Zeeland gratis, noteerden Omroep Zeeland en Streekomroep De Bevelanden uit die hoek. Dat zou de provincie zo’n tien miljoen euro kosten, blijkt uit eerdere vragen van Statenlid Ralph van Hertum (PvdA-GL) aan GS. Maar hij ziet dit vooral als een maatschappelijke investering. Volgende week vrijdag komen de drie partijen met een voorstel in de Statenvergadering
Voor de drie fracties is een voor de reizigers kosteloos OV de enige oplossing om het streekvervoer bereikbaar te houden. “Je zult zien dat meer mensen gebruik maken van de bus. Dat leidt tot een opleving van de lokale economie en voorkomt vereenzaming van mensen die nu de deur niet uitkomen.” Alles tegen elkaar afwegend zou de tien miljoen een investering kunnen zijn “die zich ruimschoots terugverdient, in elk geval in maatschappelijk opzicht.”
Met het aflopen van de huidige vervoersconcessie wil de provincie het huidige openbaar vervoer in Zeeland moderniseren, en stelt daarvoor een nieuwe regionale mobiliteitsstrategie (RMS) op. Volgens Van Hertum zou het college van GS op de lastige trajecten met weinig reizigers vooral buurt- en flexbussen willen inzetten, naar het voorbeeld van Reimerswaal.
Afgelopen vrijdag namen Van Hertum en zijn partijgenoot Roy Zeilstra daarom een proef op de som en maakten een reisje met de Buurtbus Flex Reimerswaal, van Kruiningen naar Bath en weer terug. “Het is een mooi alternatief voor het huidige, reguliere streekvervoer in Zeeland maar er kleven wat nadelen aan”, constateert Van Hertum.
De flexbus rijdt dankzij de inzet van vrijwilligers en is bovendien in eigendom van de huidige Zeeuwse lijndienst Connexxion. Volgend jaar loopt de overeenkomst van Connexxion met de provincie af, en daarmee is ook de toekomst van deze flexbus onzeker.
Bovendien is in Reimerswaal maar één flexbus beschikbaar, stelt Van Hertum. “Als twee mensen de flexbus tegelijkertijd reserveren, bijvoorbeeld Kruiningen-Bath en Yerseke-Krabbendijke, dan kan één iemand niet mee”, schrijft hij in een brief aan GS. “Dit zou betekenen dat de tweede persoon dan met de flextaxi moet reizen, die duurder is.”
Overigens bestaat er volgens hem onduidelijkheid over de tarieven van de flextaxi. “Op de publieke ov-infowebsite zijn bijvoorbeeld geen bedragen vermeld.” Wie in het weekend of ’s avonds wil reizen, is sowieso aangewezen op een flextaxi, want de Buurtbus Flex Reimerswaal rijdt alleen overdag op werkdagen.
- PvdA-GL, SP en PVZ mikken op gratis Zeeuws OV: een investering van tien miljoen. Ook de Buurtbus Flex kwam in beeld bij de inventarisatie. Foto Provincie Zeeland.