Rover: “Stel NS en ProRail onder verscherpt toezicht”
NS en ProRail moeten onder streng toezicht geplaatst worden totdat de prestaties op het spoor weer verbeteren. Daarnaast heeft NS een jaarlijkse bijdrage van 120 miljoen euro nodig. Zo kan worden voorkomen dat de trein onbetaalbaar en nog onbetrouwbaarder voor reizigers wordt. Met deze boodschap neemt Reizigersvereniging Rover vandaag deel aan de hoorzitting in Tweede Kamer.
NS moet uitleg komen geven in de Tweede Kamer nu de treinkaartjes volgend jaar mogelijk meer dan 10% duurder worden. Volgens NS is dit nodig omdat minder mensen met de trein reizen. Dat reizigers wegblijven, verbaast Rover niet. “Sinds corona hebben reizigers nog steeds te maken met veel geschrapte treinen en daardoor langere reistijd”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Tel daarbij op dat het spoor al maandenlang geplaagd wordt door storingen. Hier nu een flinke prijsverhoging bij cadeau doen is een garantie voor nog minder treinreizigers.”
Rover maakt zich grote zorgen over de staat van het spoor. Dit jaar kregen reizigers tot nu toe al met meer dan 100 grote storingen te maken. De gemaakte afspraken met de overheid staan hiermee onder druk waardoor voor zowel NS als ProRail een miljoenenboete op de loer ligt. Volgens Rover rechtvaardigt dit een streng optreden zoals het onder verscherpt toezicht stellen van NS en ProRail die dan met een verbeterplan moeten komen. Het contract tussen de overheid en de spoorpartijen biedt hier de mogelijkheid voor. “De reiziger wil gewoon kunnen rekenen op de trein, die heeft er niets aan als NS en ProRail achteraf een boete krijgen”, stelt Freek Bos. “Daarom vragen we de Staatssecretaris om nu in te grijpen”.
Vorig jaar maakte de Tweede Kamer €300 miljoen vrij aan structurele steun voor het regionale openbaar vervoer terwijl NS een éénmalige bijdrage kreeg waarmee een forse prijsverhoging bij NS éénmalig kon worden voorkomen. Rover vraagt nu een jaarlijkse bijdrage van €120 miljoen voor NS om te zorgen dat de tarieven gelijk kunnen blijven. Als daarbij wordt geïnvesteerd in de betrouwbaarheid van het spoor en alle eerder geschrapte treinen weer gaan rijden zal ook de treinreiziger weer terugkeren, verwacht Rover.
- “De reiziger wil gewoon kunnen rekenen op de trein, die heeft er niets aan als NS en ProRail achteraf een boete krijgen”, stelt Rover-directeur Freek Bos. Foto Rover.