Nog vele losse eindjes in het plan van Van Hool’s crisismanager Marc Zwaaneveld
Het plan van de Nederlandse crisismanager Marc Zwaaneveld kent voorlopig nog veel losse eindjes, ook voor de Vlaamse regering. Hij vond voorlopig geen private partner om de busbouwer uit de nood te helpen. De Vlaamse overheid staat borg voor Van Hool via een waarborg van Gigarant van 30 miljoen euro. De Vlaamse regering zou ook met geld over de brug komen om Van Hool te redden, via een participatie met PMV en waarborgen van Gigarant. De facto betekent dit wel dat Vlaanderen geld op tafel zal leggen om vooral jobs in Noord-Macedonië te redden, en niet in Vlaanderen. Het is ook onduidelijk of Van Hool stopt met het maken van trambussen, waar het zich lang in specialiseerde en waarvoor het onlangs nog nieuwe producten voorstelde.
Het bedrijf zit al jaren in een stevige malaise, aldus De Tijd en De Standaard. Van Hool lijdt al sinds 2019 verlies, en moest onlangs toezien hoe de Chinese concurrent BYD een bestelling van minstens 92 elektrische bussen binnenhaalde bij De Lijn. Begin dit jaar kroop de crisismanager Marc Zwaaneveld dan ook mee achter het stuur bij Van Hool. Als co-CEO naast Filip Van Hool kreeg de Nederlander meteen de opdracht “het herstel te versnellen en intensiveren” – een moment waarop de vakbonden de bui al zagen hangen.
“Het is duidelijk dat we de komende periode voor grote en moeilijke uitdagingen staan”, klonk het eerder dit jaar al bij het ACV. Op dat moment liep Van Hool al een tijdje serieus achter met sociale bijdragen en met betalingen voor leveranciers. Een derde van de werknemers was er tijdelijk werkloos. Eerder raakte dan ook bekend dat er een stevige herstructurering op het plan stond.
Crisismanager Zwaaneveld is er niet in geslaagd om een private partner te vinden om de busbouwer uit de nood te helpen. Dat blijkt uit het reorganisatieplan dat crisismanager Marc Zwaaneveld donderdagavond voorstelde aan de banken en de regering. Volgens bronnen van De Tijd zou de onrendabele productie van bussen verdwijnen uit Vlaanderen en verschuiven naar de Van Hool-vestiging in Noord-Macedonië.
In Koningshooikt zijn 2.500 mensen actief bij Van Hool. Ongeveer de helft werkt voor de busdivisie, de andere helft voor de trailerafdeling. In het reorganisatieplan van Zwaaneveld zouden de trailer- en onderzoeksafdeling wel actief blijven in Vlaanderen. Zo zou er nog wel een toekomst zijn voor het bedrijf dat volgens De Tijd door de regering wordt bestempeld als een industrieel kroonjuweel.
Maandag komt een bijzondere ondernemingsraad bijeen, dan zal wellicht duidelijk worden hoeveel jobs er precies verloren gaan. Volgens de vakbonden zijn 600 jobs bedreigd.
- Nog vele losse eindjes in het plan van Van Hool’s crisismanager Marc Zwaaneveld (links), naast Filip Van Hool. Foto Van Hool.