Terugkeer van reizigers en betere kostenbeheersing zorgen voor goed reusltaat NMBS over 2023
Dankzij de groei van het aantal reizigers ten opzichte van 2022, de beheersing van kosten, en de compensaties door de Staat die met het nieuwe openbaredienstcontract beter de evolutie van de inflatie volgen, laat de NMBS voor 2023 goede resultaten zien. De NMBS blijft investeren in de verbetering van haar dienstverlening met de uitbreiding van het aantal integraal toegankelijke stations, de lancering van nieuwe producten, betere reizigersinformatie en de vernieuwing en modernisering van haar treinen.
In 2023 steeg het aantal reizigers tot 244,6 miljoen, wat 7,6% meer is dan in 2022. Op weekdagen telt NMBS nu gemiddeld 96% van het aantal reizigers in 2019. Eind 2022 was dat nog 90%. Terwijl het woon-school- en het vrijetijdsverkeer boven het niveau van voor de coronacrisis liggen, ligt het aantal woon-werkabonnementen nog 10% lager. Dat heeft vooral te maken met het telewerken dat ondertussen stevig verankerd is en de reisgewoontes van een groot deel van de reizigers beïnvloedt. NMBS speelt daarop in met een op maat gemaakt Flex Abonnement voor wie twee of drie dagen per week naar het werk pendelt.
Het gestegen aantal vrijetijdsreizigers tijdens het weekend (geregeld meer dan 20% in vergelijking met 2019), tijdens de schoolvakanties (8% meer reizigers in juli en augustus in vergelijking met het jaar ervoor) of tijdens de daluren (+10% in vergelijking met 2019) zijn dan weer positieve elementen.
Het operationeel resultaat van de NMBS steeg in 2023 tot € 142,2 miljoen (in vergelijking met € 39,6 miljoen in 2022). De geleidelijke terugkeer van de reizigers, ook al is deze minder dan verwacht, heeft geleid tot een aanzienlijke omzetstijging, zowel voor het binnenlands verkeer als voor de internationale activiteiten. De impact van de inflatie op de kosten – in het bijzonder de energie – werd onder het nieuwe openbaredienstcontract beter gedekt door de evolutie van de compensaties van de Staat.
Terzelfdertijd werden de initiatieven om de kosten te beheersen verdergezet. Terwijl in 2023 de energiekosten voor de NMBS met 34% stegen, kon deze stijging dankzij een aantal energiebesparende maatregelen worden beperkt. In 2023 daalde het energieverbruik van de NMBS in totaal met 2% ten opzichte van 2022. Wordt enkel gekeken naar bijvoorbeeld de verwarming in de gebouwen, dan is er een daling van het energieverbruik met 11%.
Dankzij de verbetering van de financiële resultaten komen er middelen vrij om te investeren in de verbetering van de dienstverlening aan de klant. Ook is er een verdere daling van de economische schuld. In 2023 daalde deze schuld tot € 2,228 miljard (ten opzichte van € 2,275 miljard eind 2022). Tegen 2032 – het einde van het lopende openbaredienstcontract – zal NMBS het schuldniveau verminderen tot € 1,5 miljard.
Zowel de EBITDA van € 142,2 miljoen als de economische schuld van € 2,228 miljard zijn beter dan de vooropgestelde cijfers in het ondernemingsplan dat in 2022 samen met het openbaredienstcontract door de Staat werd goedgekeurd.
- Terugkeer van reizigers en betere kostenbeheersing zorgen voor goed reusltaat NMBS over 2023. Redactiefoto.