Doelgroepenvervoer krijgt stevige verbeteragenda: de focus moet met nadruk op kwaliteit komen te liggen
De demissionair staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Maarten van Ooijen, heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang van de Verbeteragenda Doelgroepenvervoer, noteert mobiliteitsmagazine Pitane Blue. Deze agenda, opgezet in samenwerking met onder meer de minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), richt zich op het aanpakken van de uitdagingen binnen het doelgroepenvervoer. Het doelgroepenvervoer, dat onder andere leerlingen, ouderen en mensen met een beperking betreft, kampt met diverse problemen zoals chauffeurstekorten en lange reistijden voor kinderen.
De verbeteragenda heeft vijf hoofdthema’s vastgesteld die prioriteit krijgen in 2024. Deze thema’s zijn: aanbesteden en contractmanagement, ontschotten van vervoer, klanttevredenheid, dataverzameling, en toezicht op kwaliteit en veiligheid. Een goede aanbesteding en contractbeheer zijn cruciaal voor kwalitatief hoogwaardig doelgroepenvervoer. Het handboek aanbesteden helpt gemeenten bij het beoordelen van offertes, niet alleen op prijs maar ook op kwaliteit. Specifiek voor leerlingenvervoer wordt het opnemen van maximale reistijden en een maximum aantal chauffeurs per leerling aanbevolen.
De juridische mogelijkheden voor het afzien van aanbesteden zijn beperkt gebleken. Het Oberon-rapport geeft aan dat ouders gemiddeld een 7 geven voor het leerlingenvervoer, maar er blijven knelpunten, vooral aan het begin van het schooljaar. Quasi-inbesteding, zoals toegepast in de regio Gooi- en Vechtstreek, biedt een alternatief waarbij de gemeente zelf vervoer organiseert bij gebrek aan marktpartijen. Het ontschotten van vervoer betekent het integreren van verschillende vormen van doelgroepenvervoer, zodat bijvoorbeeld het vervoer van Wmo-gebruikers, leerlingen en ouderen efficiënter kan worden georganiseerd. Dit vereist een goede samenwerking binnen gemeenten en een integrale aanpak bij aanbestedingen. Regionale aanbestedingen kunnen hierbij helpen, door het vergroten van de contracten en het aantrekkelijker maken van het beroep van chauffeur.
Klanttevredenheid wordt gemeten door een uniforme barometer, vergelijkbaar met de klantenbarometer van het openbaar vervoer. Dit uniforme onderzoek helpt bij het verkrijgen van landelijk inzicht in de tevredenheid over het doelgroepenvervoer en biedt gemeenten de mogelijkheid om van elkaar te leren.
- Doelgroepenvervoer krijgt stevige verbeteragenda: de focus moet met nadruk op kwaliteit komen te liggen. Redactiefoto.