Groot-Brittannië heeft twee soorten bussen, maar de dagen van tweedeklasdiensten zijn geteld
Niet alleen op railgebied heeft de nieuwe Labour-regering in het Verenigd Koninkrijk grote plannen. In die sector wordt gestreefd naar een nationalisering, naar een heruitgave van British Rail. Ook de bussector in het VK ligt onder het vergrootglas. In sommige regio’s zijn ze een dankbare reddingslijn, in andere een onregelmatig, onbetrouwbaar en weinig aantrekkelijk laatste redmiddel. De plannen van Labour moeten de kloof gaan dichten.
Toen de burgemeester van Liverpool City Region, Steve Rotheram, parlementslid was, had hij ’s avonds laat een openbaring. Toen hij het parlement in Londen verliet om naar huis te gaan, liep hij langs een bushalte. “Er waren lords en ladies; er waren parlementsleden; er waren de meisjes die ons in de tearoom bedienden, mensen die bij de deuren stonden, de schoonmakers,” zei hij. Het was niet, zo concludeerde hij, het soort gezicht dat je bij een bushalte in Liverpool zou zien.
Als je in Londen die avond een bus miste, kwam er snel een andere. In Liverpool moest je een halfuur wachten. Dit, zei Rotheram, was het verschil tussen de bus als het vervoermiddel van keuze voor iedereen en de “tweedeklas busdienst” als laatste redmiddel.
In de jaren ‘80 werden bussen buiten Londen geprivatiseerd en geliberaliseerd, waardoor diensten minder betrouwbaar en duurder werden. Maar nu is Labour van plan om deze postcodeloterij om te draaien. De nieuwe buswet van de overheid zal lokale overheden in heel Engeland de mogelijkheid geven om bussen weer in overheidshanden te nemen en hun eigen diensten te runnen en te beheren. Vervoer is een van onze grootste huishoudelijke uitgaven in het VK, waardoor 5 miljoen van ons in vervoersarmoede terechtkomen, waarbij degenen die afhankelijk zijn van hun auto voor vervoer het zwaarst worden getroffen. Voor de 22% van de Britse huishoudens die geen auto bezitten, kunnen bussen een echte reddingslijn zijn. Zoals mensen met een laag inkomen, vrouwen, mensen met een etnische minderheidsachtergrond, gehandicapten en mensen in plattelandsgemeenschappen. De populairste vorm van openbaar vervoer in Groot-Brittannië, de bus, kan betaalbaar, betrouwbaar lokaal vervoer bieden zonder dat er tientallen jaren aan de spoorwegen hoeft te worden gebouwd.
Bussen verminderen emissies, congestie en nog veel meer. Ze kunnen mensen uit armoede en isolement halen. Goed, veilig en betrouwbaar vervoer, zoals minister Louise Haigh lijkt te begrijpen, maakt vrijwel elk ander beleidsgebied mogelijk.
- Groot-Brittannië heeft twee soorten bussen, maar de dagen van tweedeklasdiensten zijn geteld. Redactiefoto.