Vlaams minister Brouns zet sloop spoorbrug Maastricht op agenda Vlaams-Nederlandse top
De sloop van de spoorbrug over de Maas in Maastricht wordt een agendapunt op de Vlaams-Nederlandse top begin volgend jaar, meldt Het Belang van Limburg. Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns (CD&V) onderzoekt intussen ook de juridische mogelijkheden om een afbraak tegen te houden.
Het nieuws dat het Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat opnieuw plannen heeft om de spoorbrug over de Maas in Maastricht te slopen, lokt al enkele dagen politieke roering uit in België. Als de brug verdwijnt, zou dat immers betekenen dat een spoorverbinding tussen Hasselt en Maastricht voorgoed onmogelijk wordt.
Vandaag is lijn 20 Hasselt-Maastricht tussen Beverst (Bilzen) en Maastricht niet in gebruik over een lengte van 8 kilometer, maar sinds het kapseizen van de geplande tramlijn Hasselt-Maastricht (die gebruik zou maken van het oude spoortracé) gaan er opnieuw stemmen op om een reactivering van lijn 20 te herbekijken.
In 2010-2011 werden de spoorbrug over de Maas in Maastricht en een klein stukje van lijn 20 nog opgeknapt voor de aanleg van de goederenterminal in Lanaken, een project van 33 miljoen euro dat na amper 15 treinen de deuren sloot. Als oorzaak werd destijds onder andere verwezen naar de ontbrekende ontsluiting richting het Belgische binnenland.
Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns (CD&V) laat nu weten dat hij de sloop van de spoorbrug in Maastricht heeft geagendeerd op de Vlaams-Nederlandse top in Den Haag, begin volgend jaar. Op die bijeenkomst van de Vlaamse en Nederlandse regeringen worden belangrijke grensoverschrijdende thema’s besproken.
“We kijken ook de juridische mogelijkheden om de sloop tegen te houden, moest het nodig zijn”, zo laat Brouns weten aan onze redactie. “Want Vlaanderen heeft wel degelijk een sociaal-economisch belang in dit dossier.” Brouns verwijst daarmee naar de potentiële economische meerwaarde van de reactivering van lijn 20, een dossier waarvoor lange tijd weinig politieke steun was doordat niet alleen CD&V, maar ook N-VA, Vooruit en Open VLD hun eieren in de mand van het Spartacusplan hadden gelegd, dat met de tramverbinding Hasselt-Maastricht van start moest gaan. Nu dat plan vervangen is door busverbindingen (waarvan het onzeker is of lijn 1 Hasselt-Maastricht er wel komt, de Vlaamse regering beslist daar begin volgend jaar over), lijken de politieke geesten te rijpen om toch opnieuw richting spoorlijn 20 te kijken.
In ieder geval zit ook in Nederland lang niet iedereen op dezelfde golflengte. Gouverneur Jos Lantmeeters (Vlaams Limburg) had woensdag Euregionaal overleg met zijn Nederlands-Limburgse collega Emile Roemer. Na dat overleg bleek dat er in Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg veel vragen zijn over de sloop van de spoorbrug. Het project wordt geleid door de rijksoverheid, niet door de lokale overheden. De gemeente Maastricht leek zich bij die sloop te hebben neergelegd, omdat een studie uitwees dat een afbraak beter zou zijn voor het containervervoer en de hoogwaterbeveiliging, maar het laatste woord is hierover ook in Maastricht nog niet gezegd.
- Vlaams minister Brouns zet sloop spoorbrug Maastricht op agenda Vlaams-Nederlandse top. Komt lijn 20 weer in zicht? Foto Rover.