Netcongestie, laad- en batterijproblemen fnuiken uitrol elektrische bussen en doen dieselbussen terugkeren – 2
Laadstations variëren per locatie, wat de operationele problemen vergroot. “Bij sommige stations is de laadaansluiting van de bus onderaan, terwijl in een andere stad de pantograaf van de bus omhoog moet”, aldus een bus-expert. In andere gebieden werken laadstations vaak niet goed en het beperkte batterijbereik maakt het naar verluidt moeilijk om de dienstregeling ter plekke aan te passen.
Sommige OV-bedrijven hanteren nu een voorzichtiger aanpak. “Volgens ons contract mogen we nog steeds een dieselvloot exploiteren”, aldus een woordvoerder van Keolis. “We gaan over op elektrisch, maar in overleg met de provincie Utrecht doen we dat geleidelijk vanwege de congestie van het elektriciteitsnet.”
Transdev, dat Connexxion en Hermes exploiteert, zegt dat 40 procent van zijn vloot nu emissievrij is. “Waar vertragingen in de overgang optreden vanwege congestie van het elektriciteitsnet, implementeren we maatwerkoplossingen, zoals het coördineren van laadschema’s met andere belanghebbenden”, aldus een woordvoerder van het bedrijf.
Niet alle OV-bedrijven hebben het moeilijk. HTM, dat Den Haag bedient, meldt een soepelere overgang. “Vorig jaar ontvingen we onze eerste elektrische bussen. We hebben ze eerst getest zonder passagiers en sinds begin deze maand rijden we één route met passagiers,” aldus een HTM-woordvoerder. “We hebben meteen de batterijprestaties gemonitord. Het was even wennen, maar we kunnen zonder problemen opladen.”
- HTM testte haar e-Citaro’s eerst zonder passagiers en rijdt nu één e-buslijn met passagiers, Foto HTM.