Deutsche Bahn test gigabit-ontvangst op testspoor; Krijgt Hamburg-Berlijn super-WLAN (wifi)?
De Duitse spoorwegmaatschappij DB wil de mobiele ontvangst in treinen aanzienlijk verbeteren. In Mecklenburg stuurt ze daarom een testtrein op een speciaal daarvoor ingericht traject bij Malchow (Mecklenburg-Vorpommern).
Volgens de DB zijn 13 masten langs de spoorlijn tussen Karow en Malchow in het zuiden van Mecklenburg voorzien van nieuwe antennes. Het bedrijf is van plan daar een tot laboratoriumvoertuig omgebouwde ICE-trein in te zetten en verbeterde mobiele internetverbindingen te testen. Het doel is om snelle en betrouwbare internetverbindingen mogelijk te maken via alle mobiele netwerken – zelfs op lange en afgelegen routes. Hiervoor worden hoge en lage radiofrequenties gecombineerd.
De tests zouden aanwijzingen kunnen geven over hoe de treinontvangst op belangrijke spoorlijnen in heel Duitsland aanzienlijk verbeterd kan worden. Het project, genaamd “Gigabit Innovation Track XT” (GINT XT), begon vorig jaar met de eerste testritten en loopt in eerste instantie tot eind 2025.
Voor het eerst gebruiken de vier Duitse mobiele netwerkaanbieders de technologie samen voor hun tests, legde een woordvoerder van de spoorwegen uit. Het doel van het project is om gigabitverbindingen mogelijk te maken – verbindingen met downloadsnelheden van 1.000 megabit per seconde (1 gigabit). Hiervoor zullen radiosignalen langs de testbaan voornamelijk in het 3,6 gigahertz-frequentiebereik van de 5G-standaard plaatsvinden. Tot nu toe speelde 5G in de hoge frequentieband slechts een kleine rol in de dekking van het spoor, omdat het antennebereik slechts ongeveer een kilometer bedraagt.
Als onderdeel van de huidige algehele renovatie is de lijn Hamburg-Berlijn de eerste reguliere spoorlijn die masten langs het spoor krijgt. Deze masten stellen de spoorwegmaatschappij in de toekomst in staat om intern te communiceren volgens de nieuwe FRMCS-standaard. Mobiele netwerkoperators kunnen de masten ook gebruiken om mobiele communicatie met gigabit-datasnelheden aan boord aan te bieden.
- Super-WLAN – Speciale masten en een uit dienst genomen diesel-elektrische ICE-trein werd testtrein. Foto Deutsche Bahn.