De verliezen liepen op bij Van Hool
Intussen liep het nettoverlies in het eerste kwartaal van 2023 op tot 20 miljoen euro, veel meer dan voorzien in het businessplan. Dat verlies was bijna even hoog als dat in het hele vorige boekjaar. Volgens diverse betrokkenen stapte Benedicte Gruwez achter de rug van de financieel directeur naar de voorzitter van het auditcomité om te laten weten dat er materiële fouten waren vastgesteld in de cijfers van 2022. Het nettoverlies in 2022 diende daardoor verhoogd te worden van bijna 22 miljoen naar 25,4 miljoen euro, waardoor het verlies in het eerste kwartaal van 2023 zo’n 3,5 miljoen euro lager uitkwam.
Volgens Filip Van Hool was die onorthodoxe ingreep te verklaren door een aantal facturen van batterijleverancier Proterra die in 2023 waren toegekomen, maar nog in 2022 geboekt moesten worden. Dat werd ook zo toegelicht in de raad van bestuur van 17 mei. Kritische vragen daarover waren er blijkbaar niet. Niet van de familiale bestuurders en ook niet van de twee onafhankelijke bestuurders die aanwezig waren: Clement De Meersman, ex-topman van de pvc-profielenmaker Deceuninck, en Peter Ramaut, gewezen CFO van de omheiningen- en toegangscontroleproducent Betafence. De derde onafhankelijke bestuurder, Werner Krott, de vroegere CEO van het tuinbouwbedrijf Floré Groep, was al een tijdje niet meer actief om gezondheidsredenen. Hij nam diezelfde vergadering officieel ontslag.
Op de laatste dag voor het collectief verlof van 21 juli 2023 werden de werknemers op initiatief van de afdeling industriële voertuigen getrakteerd op een hotdog. Op RTV zei Filip Van Hool dat zijn bedrijf op weg was naar 70 procent van de normale capaciteit en dat jaar break-even zou draaien. Hij trok zich op aan het orderboekje – met 750 voertuigen als streefdoel – maar op die verkoop van bussen en touringcars werd nog amper winst gemaakt. Integendeel: hoe meer voertuigen er werden geleverd, hoe hoger het verlies opliep. Dat steeg in de eerste jaarhelft tot 29,6 miljoen euro netto. “Die cijfers zijn niet juist”, zei CEO Van Hool toen hij dat vernam. “Dat kan niet, er is iets over het hoofd gezien.” Ook Gruwez, die zag dat haar prognoses en de realiteit ver uit elkaar liepen, kon het niet geloven. De financiële rapportering werd doorgelicht door PwC (kostprijs 210.000 euro), maar een eindrapport kreeg de dienst boekhouding nooit te zien. Volgens PwC werden wel fouten in de boekhouding vastgesteld, maar werd geen enkele suggestie gedaan om het nettoresultaat op de een of andere manier aan te passen. Het eindrapport werd met het management besproken en een actieplan werd opgesteld.
- De verliezen liepen op bij Van Hool. Wel werd nog een touringcar voor de VS gelanceerd. Foto Van Hool.