FNV: ‘Touringcarchauffeurs staken mee met streekvervoer’; werkgevers vinden actie ‘zinloos’
Donderdag en vrijdag staken touringcarchauffeurs mee met werknemers in het streekvervoer om hun eisen kracht bij te zetten voor een nieuwe cao Besloten Busvervoer. Dit omdat veel touringcarchauffeurs bussen rijden die in worden gezet in het streekvervoer. Net als in het streekvervoer zijn de werkdruk en het ziekteverzuim bij touringcarchauffeurs torenhoog en kunnen de chauffeurs moeilijk rondkomen van hun salaris. Lutz Kressin, bestuurder FNV Toer: “Het bod dat werkgevers vorig jaar september deden, is veel lager dan de inflatie. Dan gaan de chauffeurs er dus nog meer op achteruit.” In de sector Besloten Busvervoer sloten Busvervoer Nederland en CNV Vakmensen een overeenkomst over een nieuwe cao, die inmiddels is aangemeld bij het ministerie van SZK voor algemeen-verbindend-verklaring.
De werkgevers deden in september vorig jaar een tweede cao-bod, nadat het eerste bod voor de zomer al was afgewezen. De FNV-leden in de sector willen dat de lonen meestijgen met de prijzen in de winkels, wat neerkomt op meer dan 10 procent. De werkgevers bieden voor 2022 eenmalig 500 euro, voor 2023 7 procent en voor 2024 3 procent. Verder willen de chauffeurs dat vanaf 2023 alle diensten 100 procent uitbetaald worden en een werkdag van maximaal 12 uur.
De chauffeurs komen donderdag bijeen in Utrecht en vrijdag in Rotterdam. “Ze gaan de werkgevers duidelijk maken dat het zo niet door kan gaan als ze de sector overeind willen houden. Respect voor de touringcarchauffeur en waardering voor het werk is op z’n plaats. Naast een fatsoenlijke loonsverhoging moet ieder uur betaald worden”, aldus Kressin. Bij de verschillende touringcarbedrijven werken in totaal zo’n 3.000 werknemers.
In een reactie zeggen de werkgevers in het touringcarvervoer, verenigd in Busvervoer Nederland (BVN), de aangekondigde staking in het besloten busvervoer ‘zinloos’ te vinden. “Busvervoer Nederland en CNV Vakmensen kwamen onlangs een nieuwe cao besloten busvervoer (touringcarvervoer) voor de periode 2023-2024 overeen. De nieuwe cao ging in op 1 januari, is bij het ministerie van Sociale Zaken en Werk (SZW) aangemeld ter algemeen verbindend verklaring en heeft een looptijd van twee jaar. Loonsverhogingen van 7% en 4% en het afschaffen van de vijfzesderegeling staan centraal in de cao. Helaas zette vakbond FNV zichzelf door onrealistische eisen buitenspel bij deze cao, net als FNV eerder deed bij de cao’s voor onder meer het zorg- en taxivervoer. De werkgevers hekelen daarom de voor 19 en 20 januari aangekondigde stakingen die naast het streekvervoer ook het touringcarvervoer treffen. Veel liever zien de werkgevers FNV weer aansluiten bij volgende cao-overleggen.
- FNV: ‘Touringcarchauffeurs staken mee met streekvervoer’; werkgevers vinden actie ‘zinloos’. Foto FNV.