Helft van de volle treinen nu al korter dan normaal – 1
Terwijl het spoorboekje in december verder uitgekleed dreigt te worden (met maar liefst 10% bovenop de huidige versobering), begint het spoor te bezwijken onder het aantal reizigers in te korte treinen, meldt BNR Nieuwsradio. NS besloot in september de dienstregeling af te schalen, om zo onder meer langere treinen te kunnen laten rijden. Maar op veel drukke trajecten werden juist kortere treinen ingezet. Bij ruim de helft van de klachten over volle treinen waren de treinen korter dan normaal, zo blijkt uit een analyse van BNR van alle 1824 meldingen uit september op de website Volletreinen.nl van reizigersorganisatie Rover.
De reacties op de huidige ‘service’ van NS liegen er niet om: “Echt niet te doen. Ramen besloegen. Mensen tegen elkaar aan. Zelfs leunen tegen treinreizigers tijdens het rijden. Echt boos.” Op 26 september beklaagt een reiziger zich in de intercity van 8.30 uur van Almere naar Amsterdam Zuid over de situatie op Volletreinen.nl, het klachtenloket van Rover over drukte in de trein.
De reiziger bevindt zich op dat moment in een trein van het type ICM (‘Koploper’). De ingezette trein heeft die dag 191 zitplaatsen, waarvan 126 in de tweedeklascoupés. In de voorgaande zes weken is dat in dezelfde trein op hetzelfde traject en tijdstip met 522 bijna het driedubbele aantal zitplaatsen, zo is terug te zien op de datawebsite Treinposities.nl. Wel blijkt uit deze gegevens dat een week later, op 3 oktober, de situatie met drie aan elkaar gekoppelde ICM’s met 828 zitplaatsen weer te zijn verbeterd.
De bewuste rit blijkt alleen geen incident, zo blijkt uit een analyse van de ongekende piek van 1824 meldingen over volle treinen die van 5 september tot en met 4 oktober op Volletreinen.nl binnenkwamen. Naast treinen die door drukte na de zomervakantie traditioneel voller zijn dan normaal, regent het met 953 in de helft van de gevallen klachten over intercity’s en sprinters die korter zijn dan men gewend is. Vergeleken met de treinen in de zes weken voor de meldingen op dezelfde dag en tijd hebben deze 953 treinen 24.106 zitplaatsen minder dan normaal. Dat is een gemiddelde van 25 minder zitplaatsen per trein.
De klachten over de te korte treinen nadat NS in september de dienstregeling besloot uit te kleden door personeelstekort en ziekteverzuim, zijn ook te horen in de sprinters. “Geen spitstrein meer en door de bizarre drukte, ook nog eens in een heel korte trein, is de trein steeds vertraagd waardoor de internationale aansluiting niet kan worden gehaald. Dit is inmiddels een wekelijks terugkerend fenomeen”, beklaagt een reiziger zich afgelopen dinsdag na het instappen om 7.50 uur op Capelle Schollevaar in de sprinter naar Rotterdam Centraal. Deze trein met 104 zitplaatsen kent er normaal gesproken 408.
Zo’n beeld is afgelopen woensdag ook te zien in een sprinter van Haarlem Spaarnwoude naar Amsterdam met 202 zitplaatsen. Normaal waren dit er normaal 544. Op 3 oktober rijdt een intercity in de avondspits van Amersfoort naar Den Haag Centraal met 126 zitplaatsen. Normaal konden 452 reizigers in deze trein een zitplaats krijgen.
Opvallend is dat met 518 meldingen bijna één op de drie klachten over volle treinen gaat over de inzet van te korte treinen van het type ICM. De andere 30 procent van de klachten gaat over te korte dubbeldekkers van het type VIRM. Hierbij is de klacht dat er slechts één trein of twee treinen zijn ingezet, in plaats van de maximale drie achter elkaar.
- Tweet van een geplaagde treinreiziger: “Zomaar een zondag half één op het spoor Amsterdam CS. Kortste treintjes die je kunt inzetten, stamp en stampvol.”