Interessante week voor GTL: nieuwe ecoscores, taaleisen opnieuw in studie en onderzoek naar vrijstelling belasting inverkeerstelling (BIV) voor rolstoelbusjes
Deze week kon de Belgische taxiorganisatie GTL ontwikkelingen in een aantal belangrijke dossiers bekendmaken: zo is de wijziging van de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer (het Taxibesluit met de bekende ecoscores) – na advies van de Raad van State – definitief goedgekeurd door de Vlaamse regering. De voornaamste wijziging is het aanpassen van de milieucriteria aan de gewijzigde berekening van de ecoscores, een maatregel waar vele taxibedrijven in Vlaanderen om zaten te springen, juist omdat ze willen investeren in nieuwe voertuigen.
Ook zijn er aanpassingen in de bepalingen rond de gegevensopslag en -verwerking, om in overeenstemming te zijn met het decreet hierover.
Daarnaast werkt de Vlaamse regering aan een nieuw besluit waarin de taaleisen en gevraagde attesten Nederlands voor chauffeurs (bestuurderspas) en exploitanten (vergunninghouder opnieuw worden bekeken. Veel chauffeurs maken zich zorgen over het attest over taalkennis Nederlands. Momenteel staat in het taxibesluit van 2019 nog steeds de (te) hoge taaleis B1, die de taxichauffeurs moeten bewijzen, ten laatste twee jaar na de aflevering van hun eerste bestuurderspas (de meesten kregen die medio 2020; bij velen was dit op basis van een attest van taalkennisniveau A2). De herziening van de taalvoorwaarden maakt deel uit van een nieuw Taxisluit “dat in volle voorbereiding is.”
Voor de GTL moet er, naast het bepalen van het vereiste taalkennisniveau (er wordt gesproken over een nieuw A2+ niveau speciaal geschreven op maat van de taxichauffeurs), ook gewerkt worden aan de vorm van de testen: “Kortom, moet er rekening gehouden worden met specifieke problemen voor onze chauffeurs.”
Dan is er nog het voorontwerp voor de afschaffing van de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) voor aangepaste busjes voor mensen met een mobiliteitsbeperking. In juli 2021 had GTL een brief verstuurd naar Matthias Diependaele, Vlaams minister van Financiën, over de zeer sterke verhoging, in 2021, van de BIV op voertuigen voor rolstoelvervoer. GTL vroeg om die naar nul te verlagen, zoals dat nu al het geval is voor ambulancevoertuigen.
Vorige week gaf de minister een antwoord aan Vlaams parlementslid Karin Brouwers die daarover een vraag om uitleg had gesteld. De minister liet weten dat dat de vrijstelling er wat hem betreft zal komen, en dat de vrijstelling door de regering in een voorontwerp van decreet gegoten werd.
Gezien de grote nood aan aangepast rolstoeltoegankelijk vervoer en de zware financiële impact dit heeft op diensten voor aangepast vervoer en taxibedrijven die zich inzetten voor het vervoer van personen met een beperking, is het voor die organisaties moeilijker dit vervoer aan te bieden. Er werd daarom gepleit voor een uitbreiding van de vrijstelling op de verkeersbelasting. De minister hoopt om vanaf begin volgend jaar deze vrijstelling te kunnen laten ingaan.
GTL schreef ondertussen naar de minister om die vrijstelling met terugwerkende kracht in te voeren (dus vanaf de spectaculaire verhoging van de BIV op minibusjes in januari 2021). “Of ook dat mee in de besprekingen wordt opgenomen, weten we nog niet. We wachten alleszins nog op een antwoord van de betrokken ministers. Volgens GTL “is dit nodig om te vermijden dat taxibedrijven zouden afhaken voor het (verder) aanbieden van personenvervoerdiensten met aangepaste minibusjes voor rolstoelvervoer.”
- Een interessante en succesvolle week voor GTL: nieuwe ecoscores, taaleisen opnieuw in studie en onderzoek naar vrijstelling belasting inverkeerstelling (BIV) voor rolstoelbusjes.