Minister-president Rudi Vervoort is vol goede moed, maar één echt heikel punt blijft: de controle op platformtaxi’s in Brussels ‘Taxiplan’
Minder tevreden is de GTL met de coulance die Uber-chauffeurs wordt geboden om over te stappen van hun Vlaamse of Waalse VVB-vergunning naar een Brusselse. Zo’n vergunning (‘capaciteitsattest’) wordt voor iedere chauffeur verplicht. Platform- en taxichauffeurs die in één van de drie gewesten de afgelopen vijf jaar tenminste twee jaar ervaring hebben opgedaan, kunnen zonder problemen zo’n papiertje krijgen. “Uber zal de bewijsjes dat chauffeurs daar al twee jaar hebben gewerkt, zeker al klaar hebben liggen,” zegt Steenberghen. “Dat betekent ook dat ze geen opleiding hoeven te volgen. En dat terwijl die opleiding qua taalvereisten en stratenkennis in de Belgische hoofdstad best pittig is. Spijtig.”
Zowel de platformen als de Brusselse taxisector kampen met een nijpend gebrek aan chauffeurs. “Er zijn taxibedrijven waar een derde van de vloot stilstaat. Ook de platformen zitten te springen om chauffeurs. Tel daarbij op dat Brussel Mobiliteit slechts druppelsgewijs examens voor taxichauffeurs organiseert, dat betekent een extra handicap voor de taxisector terwijl Uber-chauffeurs zo kunnen overstappen naar een Brussels capaciteitsattest vanuit Wallonië en Vlaanderen. Dit moet dan wel binnen drie maanden na 21 oktober gebeuren.” De vraag is ook, nu de exploitatievergunningen in het nieuwe ‘Taxiplan’ persoonsgebonden zijn, wat de waarde van die vergunningen zal zijn nu ze moeilijker verhandeld kunnen worden.
Een echt heikel punt wordt de controle op de platformtaxi’s. De nieuwe ordonnantie schrijft voor dat standplaatstaxi’s en straattaxi’s moeten zijn uitgerust met een digitale taxameter of een vergelijkbaar meetinstrument zodat de ritgegevens op een veilige en betrouwbare manier kunnen worden geregistreerd en opgeslagen. Ook moet er een apparaat aanwezig zijn dat kaartbetalingen mogelijk maakt en een ontvangstbewijs in tweevoud kan printen. De kaartlezer moet bovendien verbonden zijn met het navigatiesysteem. “Ik veronderstel dat er in Brussel eenzelfde soort server van de overheid komt als het geval is in Vlaanderen met Chiron,” zegt Steenberghen. “Maar er is – afgezien van een overgangstermijn van 30 dagen na 21 oktober – geen absolute termijn genoemd voor de inbouw van die apparatuur. We wachten nog op verduidelijkingen van de Brusselse overheid over overgangsbepalingen, die nodig zijn om te vermijden dat er een run komt op die apparatuur.
Nog iets anders: de gegevens van Uber worden in Amsterdam geregistreerd. Daar zal de Brusselse overheid moeilijk de hand op kunnen leggen wanneer het om controle op Uber-chauffeurs in Brussel gaat.” Steenberghen denkt dat het voor Brussel Mobiliteit moeilijk zal worden om platformtaxi’s adequaat te controleren. Immers, standplaatstaxi’s zijn gemakkelijk te vinden op de plaatsen waar ze hun nieuwe naam aan ontlenen: standplaatsen. Die controle is relatief eenvoudig. Nieuw is dat het contact van de chauffeurs met de vergunningverlener voortaan elektronisch verloopt. De jaarlijkse verlenging voor de exploitanten en de tweejaarlijkse verlenging voor de chauffeurs zoals die nu bestaan, worden vervangen door onaangekondigde controles van Brussel Mobiliteit. De looptijd van de exploitatievergunning – die 7 jaar voor taxi’s en 5 jaar voor VVB was – is gelijkgetrokken naar 7 jaar.
“Door de hervorming wordt het statuut van de chauffeurs versterkt,” aldus het Brussels Gewest. “De chauffeurs kunnen voortaan zelf kiezen bij welk platform ze zich aansluiten.”
Die reserveringstussenpersonen moeten wel een erkenning krijgen om hun diensten te mogen aanbieden. “Om in aanmerking te komen voor zo’n administratieve vergunning moeten de reserveringstussenpersonen beantwoorden aan bepaalde eisen. Zo moeten ze een exploitatiezetel of een vestigingseenheid hebben die geregistreerd is bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, mogen ze geen sociale schulden hebben en moeten ze voldoen aan eerbaarheidsvoorwaarden.”
Brussels minister-president Rudi Vervoort is vol goede moed: “Deze hervorming moet leiden tot een betere dienstverlening aan de klanten dankzij onder meer een aangepast aantal voertuigen, een eenvoudiger opleidingstraject voor de kandidaat-chauffeurs en een administratieve vereenvoudiging. Een andere vernieuwing houdt verband met de platformen, die zullen moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden om een erkenning te krijgen. Tot slot werd de tariefregeling herzien en duidelijker gemaakt voor de klanten.”
- Minister-president Rudi Vervoort is vol goede moed, maar één echt heikel punt blijft: de controle op platformtaxi’s in Brussels ‘Taxiplan’. Foto Rudi Vervoort.