MIVB: 376 miljoen ritten in 2023 en tal van projecten voor 2024
Steeds meer reizigers maken gebruik van het MIVB-net. Het Brusselse ov-bedrijf telde in 2023 liefst 376 miljoen ritten, 11% meer dan in 2022. In 2024 wachten volgens het Brusselse ov-bedrijf nog heel wat uitdagingen om nog beter in te spelen op de behoeften van de reizigers, de klantentrouw te verhogen en nieuwe klanten te werven met het oog op een duurzame mobiliteit.
Het aantal personen dat voor de bussen, trams en metro’s van de MIVB kiest om zich in Brussel te verplaatsen, blijft toenemen. In 2023 tekende de MIVB 376 miljoen ritten op, meer dan 1 miljoen per dag. Dat is een stijging van 11% in vergelijking met 2022. De stijging is vooral merkbaar in de weekenden, dan krijgt het openbaar vervoer steeds vaker de voorkeur boven de auto. Ook ’s avonds (na 21.00 uur), zowel in het weekend als op weekdagen, stijgt het aantal reizigers gestaag.
Dankzij de vele lopende en toekomstige projecten bij de MIVB zal het haar reizigersaantallen de komende jaren nog verder kunnen verhogen door steeds efficiënter vervoer aan te bieden dat is afgestemd op de behoeften van haar reizigers. Zo wordt de nieuwe tramlijn 10 in het najaar van 2024 in gebruik genomen. De lijn verbindt het Militair Hospitaal in Neder-Over-Heembeek (NOH) met Churchill, en loopt langs het Noordstation en het Zuidstation. Ze biedt een snelle, rechtstreekse verbinding met hoge capaciteit tussen Neder-Over-Heembeek, het stadscentrum en het zuiden van Brussel.
De ingebruikname van lijn 10 gaat gepaard met een reorganisatie van het tramnet om nieuwe verbindingen aan te bieden en de tramdienst te versterken in verschillende delen van het Brussels Gewest, met name op de Lambermontlaan en in de buurt van de NAVO. Tramlijn 3 zal samensmelten met lijn 10 tussen Churchill en Heembeek. Lijn 25, die momenteel Rogier verbindt met het station van Boondaal, wordt gesplitst. Het traject tussen Boondaal en Meiser wordt overgenomen door een nieuwe lijn (lijn 11). Het gedeelte tussen Meiser en Rogier wordt overgenomen door een andere nieuwe lijn (lijn 22).
De nieuwe lijn 11 verbindt Station Boondaal met Esplanade. Deze lijn neemt het deel van de tramlijn tussen Heembeek en Esplanade over dat nu door lijn 3 wordt uitgebaat, zodat er een nieuwe rechtstreekse verbinding ontstaat tussen Boondaal en Esplanade en het tramaanbod tussen Meiser en Heembeek wordt verdubbeld (lijn 7 + lijn 11).
De nieuwe lijn 22 verbindt Rogier met Eurocontrol. Ze zorgt voor een nieuwe verbinding tussen Evere en Rogier en verdubbelt het tramaanbod tussen Meiser en Eurocontrol (lijn 62 + lijn 22). Lijn 62, die momenteel rijdt tussen Kerkhof van Jette en Eurocontrol, wordt verlengd van Kerkhof van Jette tot de Heizel. De reizigers kunnen dus genieten van twee tramlijnen vanuit de Heizel (lijn 7 + lijn 62). De levering van niduwe TNG-trams en M& metrostellen loopt door in 2024. Momenteel zijn er werken aan de tramremise Koningslaan in Sint-Gillis om de T3000-, T4000- en TNG-trams ook daar te kunnen stallen en onderhouden. De werkzaamheden worden volgende zomer afgerond.
- MIVB: 376 miljoen ritten in 2023 en tal van projecten voor 2024, waaronder een hertekend tramnet. Foto MIVB.