Reizigers werken steeds vaker in de trein, maar sommigen houden geen rekening met mede-reizigers
Werkende Nederlanders verplaatsen hun werk steeds vaker naar de trein, noteert RTL Nieuws. Volgens onderzoek van mobiliteitsbedrijf Shuttel is het aantal mensen dat in de trein werkt de afgelopen jaren flink gestegen. Wat in eerste instantie misschien als tijdelijke oplossing voor thuiswerkers in coronatijd begon, is inmiddels uitgegroeid tot een nieuwe manier van werken.
Noortje Wiezer, onderzoeker bij TNO, heeft veel inzicht in de impact van thuiswerken en hybride werken. Zij vertelde het nieuwsprogramma dat het aantal uren dat we thuiswerken in Nederland sinds de coronamaatregelen aanzienlijk is gestegen. “In Nederland werd al best veel thuisgewerkt, maar na corona is het aantal uren dat we thuiswerken erg toegenomen, vooral onder de mensen die dat vóór de coronaperiode al deden”, zegt ze.
Mirko Visser, hoofdconducteur bij NS, ziet dat mensen sinds de pandemie de trein steeds vaker gebruiken als kantoor. “Sommigen houden een zeer uitgebreid kantoorleven op na in de trein. Wat voor ons heel goed is, want het geeft aan dat het relaxed reizen is. Als ik door de coupé loop, zie ik veel mensen in hun laptop gedoken, e-mailtjes sturen of hun agenda bekijken.” Toch is er een grens tussen productief werken en ongemakkelijke situaties voor andere reizigers. Visser ziet soms dat reizigers geen gêne hebben bij het voeren van telefoongesprekken of Teams-gesprekken in de trein, wat voor de andere reizigers niet altijd prettig is. Daarom is het volgens Visser belangrijk om rekening te houden met anderen in de trein. “Er zijn regels. Heel uitgebreid bellen kan door anderen als lastig worden ervaren”, waarschuwt de hoofdconducteur.
Hoewel steeds meer werkgevers hun werknemers terugfluiten naar kantoor, ziet Wiezer van TNO veel voordelen in thuiswerken. Ook in de trein, afhankelijk van hoe druk het is. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen zich dan beter kunnen concentreren. “Als er echt een rapport geschreven moet worden bijvoorbeeld, willen mensen dat toch graag thuis doen”, zegt ze. Maar er is ook een keerzijde: “Je ziet wel wat het doet voor de sociale cohesie, want het is lastig om een netwerk op te bouwen als al je collega’s heel vaak thuiswerken. Dat is wel een negatief aspect van het hybride werken”, aldus Wiezer. Een ander belangrijk nadeel is de constante werkdruk die kan ontstaan.
- Reizigers werken steeds vaker in de trein, maar sommigen houden geen rekening met mede-reizigers. Foto NS.