Rover: ondanks herfstvakantie fors meer klachten van treinreizigers
Hoewel het deze maand herfstvakantie was, heeft reizigersorganisatie Rover in het ‘Meldpunt Volle Treinen’ fors meer klachten ontvangen van reizigers dan in september. In totaal ontving Rover 2.650 klachten in oktober, waar dat er in september – normaal gesproken de drukste maand op het spoor – 1.749 waren. Dat waren er volgens Rover al “extreem veel”, maar oktober gaat daar dus nog eens flink overheen. Veel genoemde trajecten zijn onder meer Zwolle – Amersfoort, Deventer – Utrecht, Rotterdam – Leiden en Arnhem – Utrecht. Oorzaken zijn vooral minder treinen, door werkzaamheden of personeelsgebrek, en kortere treinen dan normaal.
“Wij zagen in september 60 procent meer klachten ten opzichte van de maand september in 2019”, aldus directeur Freek Bos van Rover. Hij merkt op dat 10 procent van de klachten in het weekend binnenkwam. Dat noemt hij opvallend, omdat de NS vaak wijst naar de piekmomenten als grootste oorzaak van klachten. Rover zag overigens ook veel klachten over werkzaamheden aan het spoor. Die waren volgens de reizigersorganisatie niet goed gecommuniceerd met reizigers.
Rover vindt dat NS meer had kunnen doen om de problemen met volle treinen te verminderen. “Er is al flink gesneden in de dienstregeling maar de overgebleven treinen zijn bovendien vaak veel korter dan normaal”, constateert Rover-directeur Freek Bos. “NS had ook met het huidige personeelsgebrek op een aantal trajecten langere treinen kunnen inzetten. Daarnaast was het verstandig geweest reizigers met korting te verleiden om de spits te mijden.”
Rover heeft NS gevraagd om tijdelijk soepeler om te gaan met de regels waardoor conducteurs langere treinen dan normaal onder hun hoede zouden kunnen nemen, eventueel geholpen door een vertrekassistent. Tegelijk ziet Rover dat er op meerdere trajecten ook onder de huidige regels al langere treinen ingezet hadden mogen worden. Rover heeft de staatssecretaris gevraagd een “stevig gesprek” te voeren met NS over de onnodig korte treinen waardoor veel reizigers achterblijven op het perron.
Tot op zekere hoogte heeft Rover-directeur Freek Bos begrip voor het argument van het spoorbedrijf dat een uitgeklede dienstregeling de reiziger meer zekerheid oplevert. “Natuurlijk wil je als reiziger niet verrast worden, dan is het beter om een rit preventief te schrappen als die trein toch niet rijdt, zegt hij in Het Parool.” Bos vindt ook dat schrappen in de dienstregeling een ‘allerlaatste redmiddel’ moet zijn.
- Rover: ondanks herfstvakantie fors meer klachten van treinreizigers, zoals uit dit staatje blijkt. Illustratie Rover.