Twentse touringcarbedrijven hebben wel bussen maar een nijpend gebrek aan chauffeurs; veel interesse in gezamenlijke wervingsdag
De meeste touringcars van Twentse touringcarbedrijven staan nog in de garages vanwege een gebrek aan werk door corona. Maar Twentse busbedrijven zien alweer een nieuwe ramp opdoemen: een nijpend gebrek aan chauffeurs. Veel touringcarchauffeurs hebben sinds de start van de pandemie ander werk gezocht. Daarom hielden zaterdagmiddag een aantal Twentse busbedrijven gezamenlijk een wervingsdag op het bedrijventerrein in Almelo. Die werd goed bezocht. Veertig aspirant-chauffeurs vroegen een proef-rijles aan. Hoeveel nieuwe chauffeurs de dag echt oplevert, is nog afwachten.
Met de eerste versoepelingen druppelen de eerste opdrachten voor reisjes – bijvoorbeeld van schoolklassen – alweer binnen. Maar wie zit er straks achter het stuur van de touringcar? Als sinds de start van de coronacrisis – en eigenlijk ook daarvoor al – zit de toursector te springen om chauffeurs. Niet alleen hebben chauffeurs elders een job gevonden (bijvoorbeeld bij goederenvervoerders en koeriersbedrijven), maar ook was er voor corona al een uitstroom bezig in de sector vanwege de relatief hoge leeftijd van de tourchauffeurs. De sector was sterk vergrijsd. Veel chauffeurs zijn er – ondanks hun liefde voor het tourvak – ook mee opgehouden. Chauffeurs die nu in andere sectoren werken, komen waarschijnlijk niet terug op de tourbus.
“We hadden vijftig chauffeurs in dienst,” vertelt Koen Ziemerink manager van Brookhuis Busreizen in Oldenzaal aan dagblad Tubantia. “Doordat veel werk stil kwam te liggen, hebben we de helft moeten ontslaan. Zowel mensen in vaste dienst als oproepkrachten.”
Ook Schepers Tours in Westerhaar vertelt een vergelijkbaar verhaal. “In het eerste jaar van de pandemie hebben we iedereen in dienst gehouden. Maar dat ging later niet meer. Met twee parttimers hebben we in goed overleg het contract beëindigd. Een aantal mensen met een fulltimebaan hebben we een opleiding tot vrachtwagenchauffeur aangeboden en die verhuren we nu tijdelijk aan transportbedrijven”, zegt Bert Schepers, manager van de busonderneming in Westerhaar.
De medewerkers die dus eerst werden ontslagen, zijn nu weer nodig. ”Dat voelt raar en is heel pijnlijk voor de ontslagen chauffeurs, maar dat is wel hoe de situatie is”, zegt Ziemerink van Brookhuis Busreizen. “We zagen in september, toen het land weer grotendeels van slot was, al veel krapte.”
Er is dringend vers bloed nodig in een sector waarin de oproepkrachten – die nu vaak worden ingezet om de ergste gaatjes in de planning te dichten – vaak al over de zestig zijn. Daarom hielden zes Twentse vervoersbedrijven gisteren samen in Almelo een wervingsdag om iets te doen aan het personeelstekort. Brinker Personenvervoer, Brookhuis Busreizen, Schepers Tours, TCR Tours, Ter Beek Reizen en Ter Doest deden eraan mee.
- Twentse touringcarbedrijven hebben wel bussen maar te weinig chauffeurs. Er was veel interesse in de gezamenlijke wervingsdag, die mede was georganiseerd door de Brookhuisgroep. Foto Brookhuisgroep.