Van Mullem: “Wij zetten sinds 2018 actief aan de vergroening bvan het wagenpark”; Lessen geleerd uit de brand
Multiobus werkt al een aantal jaren actief aan de vergroening van de vloot. “Wij zetten sinds 2018 in op elektrificatie en hadden hiervoor ook een welomlijnd plan. De zware brand van oktober vorig jaar betekende uiteraard een fikse streep door de rekening. Toen gingen 22 bussen in vlammen op nadat brand uitbrak in een gesloten loods. Jammer genoeg verloren we toen ook 13 elektrische bussen. Wij waren goed op weg om de doelstelling van 50 procent elektrische bussen voor De Lijn te halen tegen de deadline van 1 juli 2025”, zegt Olivier Van Mullem.
Toch bleef Multiobus niet bij de pakken zitten, want mede dankzij steun van collega’s en van de invoerders, konden de busdiensten opvallend snel hervat worden. “Er kwam best wat kunst- en vliegwerk bij kijken, maar inmiddels zijn we vier maanden later en komen wij opnieuw op kruissnelheid wat die elektrificatie betreft. Net voor de brand, tijdens Busworld hadden wij al een aantal nieuwe bussen besteld en in combinatie met de tweedehands Citaro’s die wij in Duitsland vonden, hielp dit ons een hele stap vooruit”, benadrukt Van Mullem.
Multiobus heeft intussen van de nood een deugd gemaakt, en zet wat ze leerde uit het inferno in bij de bouw van de nieuwe infrastructuur. “Wij hebben dingen geleerd over brandpreventie in stelplaatsen. Zo zullen wij voortaan voor een open loods kiezen, omdat de hitte-opbouw in gesloten loodsen bij een brand te groot wordt, waardoor de schade doorgaans veel groter is. Waar mogelijk zullen wij compartimenteren. Een andere les die wij konden trekken, is dat een goede datacollectie van gegevens met betrekking tot de gebouwen, voertuigen en infrastructuur nuttig is om feiten en gebeurtenissen te reconstrueren”, getuigt Van Mullem nog.
- Van Mullem: “Wij zetten sinds 2018 actief in op vergroening van het wagenpark”; Lessen geleerd uit de brand. Foto Daimler Buses.