‘We willen dat de app-bedrijven eerlijk zijn als het gaat om het betalen van de chauffeurs’
De organisatoren van de stakingen zeggen dat de dalende lonen voor chauffeurs de afgelopen jaren, te midden van de hoge inflatie, vorig jaar hebben geleid tot spontane stakingen op luchthavens in steden als San Diego, Atlanta en Minneapolis. Deze kleine stakingen hebben werknemers in het hele land ertoe aangezet om dit jaar de Valentijnsdagstaking te organiseren, grotendeels via mond-tot-mondreclame en informatie door ride-share-influencers met een groot aantal volgers op sociale media.
Het gemiddelde maandinkomen vóór de aftrek van kosten van Uber-chauffeurs daalde in 2023 met 17,1 procent vergeleken met het jaar ervoor, volgens een nieuw rapport van Gridwise, een softwarebedrijf dat trends in de gig-economie analyseert. Lyft-chauffeurs zagen hun loon in dezelfde periode met 2,5 procent stijgen. “De lonen zijn de afgelopen jaren aanzienlijk lager geworden”, zegt Chowdhury, die een bijeenkomst met de DMV Drivers Alliance buiten Reagan National Airport heeft gepland. “Daarom zijn mensen nu super boos.”
Alix Anfang, een woordvoerster van Uber, zei dat het bedrijf niet verwacht dat de staking invloed zal hebben op het aantal trips, de prijzen of de beschikbaarheid van chauffeurs. “Dat komt omdat de overgrote meerderheid van de chauffeurs tevreden is – de winsten blijven hoog, en vanaf het afgelopen kwartaal verdienden chauffeurs in de VS ongeveer $33 (€ 30,76 – red.) per uur”, aldus Anfang.
CJ Macklin, een woordvoerder van Lyft, zei in de Washington Post dat de gemiddelde chauffeur op het platform in de tweede helft van 2023 $30,68 (€ 28,60 – red.) per uur vóór onkosten verdiende – en $23,46 (€ 21,87-red.) per uur na onkosten. Vorige week kondigde het bedrijf een nieuwe garantie aan dat zijn chauffeurs altijd minstens 70 procent van de wekelijkse passagierstarieven zullen betalen, na aftrek van externe kosten, zoals lokale belastingen.
“We werken voortdurend aan het verbeteren van de chauffeurservaring. Daarom hebben we deze maand een reeks nieuwe aanbiedingen en toezeggingen gedaan, gericht op het verhogen van de beloning en transparantie van chauffeurs”, aldus Macklin.
Chauffeurs staken vandaag ook in Miami, San Francisco, Austin, Philadelphia, Newark, Providence, R.I., Tampa en Orlando, volgens Rideshare Drivers United en Justice for App Workers, twee arbeidsorganisaties die de staking hadden gepland.
Adalgisa Payero-Diarra, vijf jaar lang Uber- en Lyft-chauffeur in New York City, zal woensdag naar Orlando reizen voor een bijeenkomst buiten de luchthaven. Payero-Diarra, moeder van drie kinderen, zegt dat ze zeven tot tien uur per dag moet werken om te verdienen wat ze vroeger in vier tot vijf uur verdiende met de apps.
“We willen dat de app-bedrijven eerlijk zijn als het gaat om het betalen van de chauffeurs”, aldus Payero-Diarra. “We werken weliswaar samen met de apps, maar de chauffeurs doen het meeste werk. Wij zorgen voor de auto. Wij doen het werk. Ze mogen niet 45 tot 50 procent van onze inkomsten afpakken.”
- “We willen dat de app-bedrijven eerlijk zijn als het gaat om het betalen van de chauffeurs” Redactiefoto.